Ny klättersele

Drog tidigare igång en tråd om ny sele, men fick ingen bra respons, försöker igen.

Ska skrota min gamla Gourou sele efter lång trogen tjänst. Funderar nu på vad jag vill ha. Är ute efter en alroundsele, typ liknande som Gourou. Har provat Petzls nya selar, tycker dom känns skumma.

Selen ska ha ett spänne som man inte behöver trä tillbaka, selen ska passa till det mesta och vara inställbar, klättrar lite av allt; alpint, is, aid, klippa och sport. Det är en fördel om den är lätt och enkel att packa ner i ryggan när man är ute på långtur.

Har tittat på Beal Indiana och Beal Aero Mountain. Indiana har jag testat och den är OK men är inte helt förtjust i utrustningshängarna. Har inte provat någon Aero ännu.

Vad ska jag titta på/välja?
 
Petzl Clyde??

Hej Per!

Jag har Petzl Clyde som jag tycker funkar bra till allt utom is då den inte är ställbar runt benen. Gillar inte heller Petzl´s nya selar/hängare, och behövde köpa en sele till så vad göra?
Jo, jag rinde till agenten i Sverige, C2 Vertcal Safety, 018-677990, dom hade köpt in ett parti selar av bl a modellen Clyde, dessutom till ett bra pris så det var bara att slå till.
Den är bred i ryggen och har hängare av typ repsnöre vilket jag föredrar. Midjeremmen sitter knvar i spännet när man tar av sig selen.
Kanske kan det vara en bra idé? Ring och kolla om du tycker att det låter vettigt.
Till is har jag just köpt en BD, vet inte vad den heter i skrivande stund, den har i vilket fall fästen för deras speciella isskruvshängare. De vanliga materialhängarna är av repsnöre och klädda med plastslang, tja, får se hur den funkar när det blir is...

Ha dé!

Uffe
 
Tja!

Hej!

Jag är inte så inne i det, har bara haft en sele än så länge. Men Blackdiamonds Blizzard, ska vara bra till allt.

M v H Jimmy
 
Misty Mountain

Kolla in Misty Mountain Sonic elle Cadillac. På långtur med stor rack är Cadillacen kung. En annan mycket bra sele är Metolius 3D Freedom. Den är mångsidigare iom att den även är ok för sportklättring (vilket man inte kan säga om Cadillacen). Möljigheten att reglera avståndet mellan benlänkarna och bältet är definitivt ett plus.
 
Tycker att Misty Mountain selarna verkar fina, dom saknar dock snabbspänne som man inte behöver trä tillbaka.

Någon som vet ver man hittar Misty Mountain produkter i Stockholmstrakten?
 
Bytte nyligen till en Mammut Venus (mansmodellen heter Apollo). Superfin sele för sportklättring. Förmodligen den lättaste på marknaden, och hela selen bär, inte bara ett band som sitter sytt på stoppningen, så den är mycket bekväm. Tas hem av Adnature.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.