Nubuckläder

Hejsan, jag har precis köpt en känga på XXL (Chiruca Elkhead), se nedan:

http://www.xxl.se/vildmark/kangor/j...head-vandringskangor-unisex/p/1068982_1_style

Jag är väldigt nöjd med komforten, men nu är det så att de är tillverkade i Nubuckläder, vilket inte verkar lika slitstarkt som vanligt läder.

Hela kängan har Gore-Tex membran på hela insidan av ytter lädret för att hålla vattnet ute, så de borde ju vara vattentäta endå.

Någon som vet hur pass bra/dåligt Nubuckläder är ?
 
Skulle tro att du aldrig kommer märka någon skillnad bortsett från att nubuck kräver lite annan vård än vanligt läder om man absolut vill hålla ytan lite ruffig. Om du vaxar eller fettar på som vanligt kommer den se ut som en vanlig läderkänga och bete sig som en sådan (det gjorde jag direkt med mina).

Jag är inte säker, men tror nubuck bara betyder att man vänder andra sidan av skinnet utåt?
 
Det finns flera trådar här på forumet om för- och nackdelar med vax kontra fett. Om du vill ha stabiliteten kvar så håller du till sånt som ej gör lädret mjukare (exempelvis anpassat Nikwax), det gör även att de "andas" bra.

Om du fettar in så förlorar du en del av "andningen" och kängan blir mjukare (sladdrigare, men det behöver ju inte bara vara dåligt - beror ju på användningsområde och preferenser). Kängan blir ju inte blöt lika lätt om den är infettad.

- Jag gick in på din länk nu och såg att XXL rekommenderar Nikwax (också), så håll dig till det tycker jag.
 
Nubuck är där narvsidan (utsidan av lädret) är slipat lätt på för att få bort den yttersta blanka ytan och ge en snygg mockaliknande känsla.

Mocka och nubuck kan inte smörjas med skokräm utan att förstöra utseendet. Därför kan man inte vårda dessa material på samma sätt som med skinn. Man kan dock hålla dem snygga genom att borsta dem försiktigt med mockaborste och spraya med en pigmenterad impregneringsspray. Då behåller man det "luddiga" utseendet, får bort smuts och damm och ger dem ny färg och lyster. Borsta inte överdrivet mycket, för mockaborsten som ofta har mässingsborst sliter lite grand på materialet. Om det inte är uppenbart att skorna behöver nytt pigment och du ändå är osäker på om de behöver impregneras är ett bra tips att blöta handen och stänka lite vatten på skon. Om vattnet lägger sig som droppar på skon och inte sugs in i skinnet, är den redan väl impregnerad, men om vattnet sugs in i skon behöver du spraya dem med impregneringsspray.

Mocka/Nubuck som blivit väldigt smutsigt eller fått fläckar tvättas med en mockatvål eller mockaschampo. Tvätta hela skon (båda två), med mockatvål och vatten och borsta in tvålen/schampot på djupet med en nagelborste. Torka av skummet med en fuktig trasa eller skölj rent skon. Låt skorna torka med skoblock i rumstemperatur, och impregnera och återpigmentera efteråt med en spray. Även ljusa mockaskor kan ofta bli riktigt snygga igen.

Mvh troswe
 
Okej, låter ju bra.
Körde du med vax eller fett ?

Svaret ovan är ju väldigt bra. Så om du vill ha nubuckänslan kvar är det nog helt rätt väg att gå.

Själv vaxade jag direkt in med Nikwax eller något annat liknande vax. Skon såg direkt några nyanser mörkare och glansig ut. Mer som vanligt, insmort läder. Jag gillar det för det känns enklare att vårda och fastnar mindre skit på den blanka ytan inbildar jag mig.

Finns massa olika skolor kring det där, men generellt är vax bra och fett är också bra, men mjukar upp skorna. Det kan vara väldigt bra för vissa skodon som man vill ska bli sådär härligt mjuka och formade efter dina fötter.
 
Finns det nån funktionell anledning att samma typ av kängor kan komma i både vanligt läder och nubuckläder (typ Haglöf solid lite) - förutom rent utseendemässigt då? Borde inte nubuckläder lättare bli flammigt och missfärgat? Är det mer hållbart eller varför är det så vanligt på kängor?
 
Som jag förstått det låter det mer exklusivt och ser finare/dyrare ut och därför kan man sälja sådana kängor lite dyrare. Så tror helt klart det endast är estetiskt.

Men har i ärlighetens namn aldrig undersökt saken i detalj.
 
Jag får tacka för alla svar.
Jag kommer nog att behålla kängorna och vaxa dom med vanligt lädervax, då jag inte bryr mig om hur de ser ut. Utan bara vill att de skall vara så bra/vattentäta som möjligt.
 
Äkta nubuck har kronan kvar och inåt, köttsidan är slipad för den mockaliknande ytan, speciellt vanlig att bygga skor så i alperna. Numera när det mesta lädret är klyvt, skapar man en mockayta på ett ovanlädersskinn, laminering med ett GT membram ger en vattentät känga om du kan ha olika ångtryck på foliens båda sidor, vaxar du för väl eliminerar du den förmågan och får i princip en gummisko. Efter någon tid kommer membramet att böjas av, då har du en läckande känga.
go tur
 
Nikwax finns även för nubuck. Jag har applicerat det på mina kängor som inte har något goretex membran och det håller vattnet ute galant!
Har i dagarna vadat med kängorna i vatten utan att det läckt in det minsta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.