Norr

Har just införskaffat en Garmin eMap, och undrar nu om någon kan tala om för mig varför jag inte får min eMap att visa Norr när jag är stilla! I vissa fall måste jag förflytta mig 10 - 15 meter för att den ska visa rätt, om jag sedan vänder 180 grader och går samma sträcka tillbaks ändrar sig inte eMap förrän om 1 - 2 minuter, ibland aldrig!
 
Enkelt

GPSen eMap innehåller i likhet med dom flesta GPSer ingen kompass, utan räknar ut din kurs och hastighet genom att jämnföra din (=GPSens) position vid olika tidpunkter. Står du still (hastigheten =0) går det ej att räkna ut riktningen, jämnför med att rita en punkt på ett papper och försök att klura ut åt vilket håll punkten pekar, det går ej, men så fort du drar i väg pennan så att du får en linje får du även en riktning.


GPSen filtrerar förmodligen positionerna vid alla beräkningar, därför tar det lite tid innan ändrad riktning eller hastighet slår igenom på visningen. Kolla t.ex. genom att springa och sedan tvärstanna hur hastigheten sakta sjunker till 0. Innan dom tog bort SA blev hastighen på GPSen aldrig 0 eftersom position hela tiden flyttades trots att du stod still. Det bör inte ta 1-2 minuter utan 10-15 sekunder enligt mina tester. Hur många satelliter använder GPSen när du gör dina tester ?


Lycka till
Per Brune
 
Antal sateliter

Jag får in 4 - 7 sateliter. Dock omges "positions" iconen av en grå ring som växlar i storlek.
Jag kanske behöver en extra antenn!
Tips på någon bra antenn ?(Garmins original kostar 1175:-, hutlöst dyrt tycker jag)
 
Borde få in fler satelliter

Du borde få in fler satelliter. En extra antenn hjälper bara om du har GPSen så att antennen skyms, som inne i bil eller båt. Det viktiga är att antennen får fria horisonter, d.v.s. att den inte skyms av något som hus, tätvuxen skog, din egen kropp. Satelliterna sänder med väldigt liten effekt.


// Per Brune
 
Inomhus

Just nu sitter jag vid datorn inomhus i ett rum utan fönster, har min eMap påslagen, dvs inga fria horisonter. Ändå får jag in tre sateliter, ibland 4!
Hur kan det komma sig?
 
Antenn till Emap hos www.soltek.se

Hej Ingvar,


Yttre antenn till din Emap finns hos Solteknik HB på adress www.soltek.se
Med en yttre antenn får du bättre mottagning och också bättre noggrannhet på dina positioner.
Antennen är så liten att du kan lätt ha den på mössan när du är ute i skog och mark. Du kan då ha GPS mottagaren i ryggsäcken eller i fickan och ändå ha full mottagning. (Emap är ju inte helt skyddad mot regn och ruskväder).
Själv har jag sytt fast en liten metallplatta på kepsen som antennen fäster på med sin magnetplatta.


Vänligen
Göran Johansson
Solteknik HB
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.