Nordkalotten?

Hej,
jag har tidigare vandrat en bit av Nordkalottleden: Kilpisjärvi, Isadalen, runt Pältsä och tillbaka. Vi ville ha vandrat till Abisko, men insåg att vi inte skulle hinna på utmätt tid. Leden går ner till Abisko och för stora delar genom Norge. Hur många dagar skall man räkna med för sträcken Kilpisjärvi - Abisko?
På kartan verka det också som om det finns en östligare led som slutar vid Torneträsks östra enda (jag har inte kartan fram för mig just nu). Hur ser denna led ut, är den markerad, hur många dagar skall man räkna med och finns det obemannade stugor på vägen?

Lars
 
Nordkalottleden

Hejsan !

Turen Kilpisjärvi - Abisko ca 180km (9 dagar)

Jag funderar själv på vandring längs nordkalottleden, och har därför jagat information om de olika sträckorna. Efter kontakt med Kiruna turistbyrå fick jag tag i en mycket bra ledbeskrivning om Nordkalottleden...! Pröva att höra med dem...!!

Annars har jag också ett word dokument med info om leden mellan Kilpisjärvi-Abisko (som även innehåller bra länkar), hör av dig om du vill ha en kopia..

// Peter
 
Berätta mer...

Nyffer; sa:
Hej,
jag har tidigare vandrat en bit av Nordkalottleden: Kilpisjärvi, Isadalen, runt Pältsä och tillbaka.

Man måste ju passa på att fråga någon som varit där..

Vilken tid på året gick Ni ?
Några problematiska vad ? (eller fanns det broar ?)
Tält eller stugor ?
Andra erfarenheter, eller tips på fina ställen...

Berätta mer om svängen Kilpisjärvi-Isdalen-Pältsan runt...

// Peter


[Ändrat av peter_v 2006-05-14 kl 10:24]
 
Hej Peter.
Det var ett tag sedan vi senast kommunicerade. Jo, det finns stugor på vägen. Men eftersom det mesta försiggår i Norge är systemet annorlunda. Det är obemannade stugor och man behöver en nyckel genom en vandrarförening för Troms. Men stugorna är trevliga. Man lägger en avgift i en burk.
Vad fanns det gott om. Men jag minns bara ett som var jobbigt och det var långt inne i Isdalen. Det var djupt och mycket strömt efter en regnig dag.
Isdalen är skrämmande och vacker och olik många andra ställen i fjällen. Det växar inte mycket, det är blåsigt och kargt. Och du kommer att vara ensam där. Vi var där på slutet av juli. I augusti kan jag tro det kommer lite snö då och då.

Om du har skriftlig info så är jag tacksam. Mina ambition är att komma ända fram.

Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.