Nikkaluokta-Abisko, 24h

Jag och en polare ska i början beta av sträckan Nikkaluokta- Abisko. Vi hoppas kunna klara det på kring 24h. Vi ska inte delta i Fjällräven Classic, då vi vill göra det på egen hand.

Vi söker nu lite information om förberedelser, utrustning och genomförande.

Vi hittar inte mycket info om det på internet och är tacksamma för tips!
 
Facebook group

Det finns en grupp på facebook för just de som ska klara 24h.

Sök på Fjällräven Classic - Extreme.

MVH
zzezz




Jag och en polare ska i början beta av sträckan Nikkaluokta- Abisko. Vi hoppas kunna klara det på kring 24h. Vi ska inte delta i Fjällräven Classic, då vi vill göra det på egen hand.

Vi söker nu lite information om förberedelser, utrustning och genomförande.

Vi hittar inte mycket info om det på internet och är tacksamma för tips!
 
Jag har inte gjort eller tänkt göra just detta, men är ändå nyfiken: vad är taktiken? Gå tills ni är framme? Det är nog det jag skulle satsa på (snarare än att springa och ha tid för vila) och då är min erfarenhet: att ha väl ingångna skor är det enda riktigt viktiga. Om fötterna och skorna (och knäna) håller sams, så blir det bara allmänt jobbigt, men det går finfint. Ha så kul! /Nils
 
Jag föreslår starta i Abisko för på det sättet får ni ett lättare avslut på det. Sista milen till Nikkaluokta är lätt att gå/jogga, även med trötta ben.
 
Tack för tipsen, medlem på facebook nu.

Taktiken är att börja från Nikkaluokta, detta för att Classic loppet går på det hållet, höjdmetrarna kommer mer "behagligt" på det hållet.

Vi har tänkt starta mycket tidigt på morgonen, typ 0300 och sen börja jogga iväg. Vi ska gå i alla backar och satsa på att hålla ett jämnt tempo. Vi ska inte ruscha till Abisko, utan vi ser det mer som att "mala sakta framåt".

Packningen ska vara så lätt som möjligt, men vi har lite problem med hur vi ska få upp vår stora packning till Abisko. Tips?
 
bussgods

Skicka packningen m bussgods. Kan iofs ta en dag längre än vad det gör för er att springa, men servicen tycker jag fungerar utmärkt. Använde mig av den när jag skulle vandra en längre sträcka i etapper. Men då hade ju supportpackningen en vecka på sig att komma fram...

God tur!

Holger
 
24 h ska inte vara några problem om ni inte tar med er så mycket packning. 110 km på 24 h ger 4,58 km/h vilket är lite snabbare än rulltrappan och joggar man ligger man runt 8-10 km/h och kan på så sätt tjäna in en hel del tid för att spara sig till backarna.

Hela sträckan är "lätt" att jogga på även med lite mer packning. Första biten upp till Sälka är motorväg och knappt någon stigning överhuvudtaget.

Ha det så skoj, det är ett trevligt område och ett trevligt sätt att uppleva fjällen (även om andra tycker man är en idiot..).

// Jocke, som gärna ser mycket :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elektronmusikern Abisko - Kebnekaise, vilka skor? Löpning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.