Ni som sover i dunjacka

Hallåj!

Är lite inne på att köpa mig en ny dunjacka i syftet att dels ha ett skönt rastplagg men också för att förstärk min 0-graders-säck nu framåt höst och vinter. Alltså har jag tänkt sova i den. Vad jag funderar på är om man ska ha en med huva eller inte. De modeller jag fastnat för har tyvärr inte avtagbar huva, den enda som kom nära är PHD Minimus men den gick bort av lite olika skäl.
Min fråga är: är en huva ivägen för mycket om man ska sova i jackan, och är det då bättre att köra huvlöst med mössa? Någon som har erfarenheter att dela?

/M
 
Jag ahr alltid lagt dunjackan över magen när jag haft den i säcken, på huvudet ahr jag alltid mössa och en Buff runt halsen som jag också drar upp över ansiktet när det är riktigt kallt. Ger en varm och fuktig luft att andas samtidigt som man inte fryser om ansiktet.
 
Huva eller inte har mindre betydelse

När du lägger jacka ovanpå sovsäcken kan du lika gärna "vända på jackan", huvan neråt och nederkantan på jackan upp mot ansiktet, jag brukar "pula in" ärmarna under kroppen så att den ligger kvar bättre. Jag har alltid dunjackan utanpå sovsäcken, upplever att den värmer bättre då.
 
Ok, intressant. verkar ju finnas lite olika strategier: sova med jackan utanpå säcken, i säcken med jackan ovanpå sig och i säcken med jackan på sig. Kanske skulle klippa en med huva trots allt, om det inte är någon mening med att ha jackan på sig när man sover. Någon mer som har synpunkter?

/M
 
Dunjacka bör ha huva, rastplagg utanpå allt, när det behövs, min brukar oxså ligga på sovsäcken med armarna under säcken. Rejälare dunjackor brukar vara dubbla för att hålla mycket luft. Duntröjor och västar (enkla) brukar sakna huva.
Har bara sovit i dunjackan, med ärmarna indragna, i bivacsäck när vi måste övenatta på berget. Hade elefantfot till i ungdomens dar. Vill minnas att det var hårt, obekvämt och tämligen svalt.
Ego brukar yllebalclava samt pälsmössa på knoppen samtidigt. Sover i torra yllestället, men sockor och thinnies på.
Jag hade en gång under förra årtusendet en dunsovdräkt, jacka och byxor, men övergick efter att prövat till rejälare sovsäck, lättare totalt och gav bättre nattsömn. Däremot var den suverän när man stod still och inte frös i skogen, trots lågt kvicksilver.
 
Har själv inte hittat min genväg till den perfekta sovsäckskombinationen så jag kan inte komma med någon input på var dunjackan bäst värmer, ovanpå eller på. Något jag däremot kommit fram till är att jag får det varmast i sovsäcken om jag har huvudet utanför sovsäcken med sovsäcken tight dragen runt halsen. Då behöver jag ha det varmt på huvudet. Därför har jag bland annat en dunhuva på huvudet på vintern. Sen är dunhuvan bra att ha annars också som seobserver skriver.
 
Brukar sova med dunjacka lite titt som tätt. Tycker helt klart du ska satsa på en med huva, är det svinkallt har du den självfallet på, tight ihopdragen kring näsa och mun. Är det bara några minus kan du ha den på dig men med huvan upprullad som kudde i nacken.

Har man en lång sovsäck som täcker hela kroppen och bara vill ha lite extra värme fungerar det bäst att ha den som filt ovanpå sovsäcken. Alternativt som förstärkning av sitt undermåliga liggunderlag.

Dunjacka med luva = tusen möjligheter, kan inte se någon vits med att INTE ha huva. Förutom vikten kanske.
 
Glömde det viktigaste, som är att se till så att dunjackan sitter tight kring midjan/baken, ärmar och hals när man ska kinesa. En dunjacka utan dragskor är värdelös som sovalternativ, tro mig har testat...
 
Jag tror stenhårt på att frågan om man ska ha jackan i eller utanpå säcken beror på hur mycket plats man har i säcken.. Det blir ju fantastiskt varmt och skönt när isoleringen trycks direkt mot kroppen så inget som helst drag bildas..

Nu kanske inte min primaloftfodrade jacka räknas men jag har sovit i den nån kall vinternatt och sover man på tyg är det väldigt smidigt att lägga sin lilla kudde i huvan på jackan, ha huvet på den och sen huvan på sovsäcken över alltihop.. Sover man på sidan eller magen blir det klurigare..
Jag fantiserar om att man ligger med sovsäcken på "rygg" med lite lagom stor öppning när man själv sover på magen, man har på sig dunjackan och huvan som det är tänkt, lägga en arm eller två frammåt i huvan (som täcker armarna efterssom den är lite stängd) och så kudden i ena armvecket så man har kudden mellan armen och huvet..

Det funkar fint på sommaren utan jacka iaf! Skönt för mig som alltid sover på mage hemma, varför skulle det va annat ute på tur?
 
Tackar för svaren. Jo, låter ju som om man ska satsa på en huva då. Man kan ju som sagt rulla ihop den och ha som "kudde". Alternativet jag hade tänkt är bara att fortsätta som jag gör nu och dra upp huvan på min vindblus över en rejält varm mössa. Men det är klart att göra det, och lägga till en dunhuva så är man ju garanterat varm. Nu är det så att jag mest vistas i södra tredjedelen av riket, så någon monsterpjäs till dunjacka blir det nog inte. Här är i varje fall huvudkandidaten på 525 gram:

http://www.montane.co.uk/products/men/insulation/north-star-jacket/238

Tål 800mm vatten, går ner över baken och kan dras åt i midja och längst ned. 200 gram 800 fillpower dun.

Alternativet utan huva var

http://www.montane.co.uk/products/men/insulation/anti-freeze-jacket/273

Som man även kan dra åt i halsen längst upp.

Vad tror ni, parat med dunbrallor, 0-säck och bra underlag så bör man kunna klara vintern i Småland med alternativ 1?

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.