Newbie fråga. (om snowboardens längd)

Hur lång bräda ska man ha? Jag har frågat på många ställen men får olika svar varje gång, men det här verkar vara ett vettigt ställe.
Jag är 1.74 lång, väger 61 kg.

Tack på förhand!
 
Eh..

Det beror på vad du vill göra med din snowboard...Köp en 148 tror jag... Vet du att det blir lössnå som gäller för dig.. köpa kanske upp till 160... Helt individuellt...
 
Lånar tråden lite. Jag är 185cm, väger ca 80kg. Jag har åkt på en 155cm-bräda innan, nu tänkte jag köpa 160, men försäljaren tyckte jag skulle ha 164cm. Är inte det väldigt långt? Blir det svårare att styra? Jag har åkt kanske tio dagar sen jag började, och åker hyfsat.
 
Jag har själv nyligen köpt en ny bräda och funderade länge på vilken längd som jag skulle välja. Jag är ca 180cm och väger 75kg. Jag hade tittat lite själv och tyckte att en bräda på 160cm skulle passa mig. Men jag blev rekomenderad att köpa en längre bräda så jag köpte en som var 164cm och jag är mycket nöjd.

Jag är inte den som hoppar och trixar så mycket utan satsar mer på åkningen. Så om ni också föredrar åkningen så skulle jag rekomendera en bräda som minst är 155cm till John och en på minst 164 till Johan.

Lycka till!

/Johan
 
Besservisser-Stalle slår till igen...

Nämen asså... Längden är inte bara beroende av den totala lägen utan det är åxå högintressant med hur lång den effektiva kantlängden är.

Om man rangordnar så efter hur lång effektiv kantlängd en bräda har i förhållande till total längd så brukar det se ut såhär (längst kant först, kortast sist):
Race= lång kantlängd (ingen tail, liten liten nos)
Freestyle/park/pipe=hyffsat lång (liten nos och tail)
Freeride=halvlång (liten tail lite längre nos)
Puder/extrem=rätt kort (rätt liten tail, låååång nos)

Om vi nu undantar Race-brädor som följer lite andra lagar än de andra så kan vi kolla närmare på de andra tre modellerna.

Grejjen är att det är den effektiva kantlinjen som styr hur lång brädan kommer att bli.

Om vi tar en bräda som skall passa mig (190cm) så borde jag ha en kantlinje på ca 135 cm. Det skulle innebära att om jag tar en Freestylebräda så bör den halka in på total längd på ca 160cm. En Freeride med samma kantlängd kommer att halka in på ca 165cm och en Puderpulka på kanske 175cm. Hajjar ni???

Så beroende på vad man vill åka så blir längden lite olika men effektiva kantlängden hyffsat densamma (gäller ej race).

Grundregeln brukar vara:
Freestyle= du skall kunna knöla in den under armhålan när du står lite snett.
Freeride= sträck lite på huvvet och då skall den nå till hakan.
Puder= Typ upp till näsroten och däröver.

Stalle
 
Nej då...

0408; sa:
Lånar tråden lite. Jag är 185cm, väger ca 80kg. Jag har åkt på en 155cm-bräda innan, nu tänkte jag köpa 160, men försäljaren tyckte jag skulle ha 164cm. Är inte det väldigt långt? Blir det svårare att styra? Jag har åkt kanske tio dagar sen jag började, och åker hyfsat.

Trenden har ju i många år varit att man skall ha så jä-la korta brädor så det liknar ingenting. Men trenden börjar vända och det är bra.

Styrningen påverkas av så oändligt många mer faktorer än längden. Jag skulle vilja påstå att längden är en liten faktor. Flex, bredd, svängradie, skärningstyp, bindningsposition påverkar mer.

Fördelar lång bräda.
+ stabilare åk
+ stabilare hopp
+ bättre skär
+ bättre flyt i puder

Fördelar kort bräda
+ lätt
+ mindre swing weight (bra vid rotationstrick)

Om du inte är en riktig piperåtta så tycker jag 164 låter finfint. Men det beror lite på vad det är för sorts bräda (kolla tidigare inlägg).

Typ

Stalle
 
Köpte en Sims 164 wide med fx60-bindningar (tror jag dom heter). Så jävla skönt att ha bredare bräda när man har stora fötter (45). Längden kändes också helt perfekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskbulle666 en newbie-fråga Snowboard 9
GaryLarsson Fråga om Tall Tees Snowboard 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.