NeoAir i chair set?

Hej!

Jag funderar på att köpa mig ett Thermarest NeoAir infør nästa sommarsäsong. De senaste tre åren har jag använt Pacific Outdoors Ether Thermo-underlag, som har fungerat fantastiskt: det går fort att blåsa upp, lätt att ställa in komfortabel mjukhetsgrad, blir ganska litet i ryggsäcken och väger inte mycket mer än 6 hekto. Det är dessutom (liksom NeoAir) isolerat, och jag har aldrig frusit i det.

Det enda jag egentligen saknar på Ether-underlaget är något som mina kompisar med Thermarest har - ett chair set. Det kanske kan verka som et lyxbehov, men när jag sitter och hukar i tältet med långa och trötta dubbelvikta ben efter att ha gått flera mil får jag väldigt ofta sendrag eller kramp i lårens baksida och vaderna, i kombination med stel rygg.

Nu har jag räknat ut följande: om man kan använda det c.a. 200 gr. lättare NeoAir tilsammans med ett chair set skulle det bli ungefär samma vikt och plats i ryggsäcken som nu - och jag skulle kunna undvika de värsta plågorna!

Men dette beror självklart på om NeoAir går att använda i ett av Thermarests stolset! Är det någon som vet?
 
Det låter bra, Martin, tack. Då blir det nog ett sånt vad det lider!

/Jag har bara sett Thermarests chair kits användas med de lite tunnare foamunderlagen - det är därför jag frågar.)
 
På Thermarests webbplats står det "fits easily over any 20”-wide Therm-a-Rest® mattress".
Den tjockaste självuppblåsaren är ju lika tjock som ett Neoair, så det ska nog funka.
 
Osäker på om det blir så bra det där. Känns som om det an bli ganska så "fladdrigt". Jaja. Nu är det specialpris på stols-kittet så jag köper ett och prövar.
 
För 2012 har designen på Compack Chair och Trekker Chair ändrat en del och de ska nu ha bättre passform med NeoAir. Själv föredrar jag den gamla Compack Chair:en som väger aningen mindre än den nya och har bra passform iaf med den kortaste NeoAir:en (som inte behöver vikas). Gammalt lager kan man alltså nu få billigt... slitstyrkan på (gamla) Compack kunde vara bättre så jag passade på och köpte en till. Till min positiva överraskning var den svagaste sömen färdigt förstärkt på den jag fick, trots att det inte är 2012 modellen.

Vet man alltså precis vad man vill ha gäller det nu att kolla årsmodellen före köp, bilderna på Therm-a-Rest North America webbsidorna är uppdaterade till 2012 modell men EU webbsidorna är tillsvidare inte uppdaterade.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.