Nemo Meta 2p

Hej!

Någon som testat detta tält? Funderar på göra mig av med mitt Scarp 1 och byta till detta då sambon blivit mer och mer intresserad av uteaktiviteter och lättpackning. Ser riktigt bra ut, bara lite skeptisk angående takvinkeln (man får duken i ansiktet?).

/M
 
Har inte tittat på just Meta 2 men kikade på de andra från Nemo, men valde bort dem på grund av takhöjden... Det blir inte hållbart med så låg takhöjd i längden. Så jag köpte ett Big Agnes Fly Creek UL2. Väger ganska precis ett kilo och har 105 cm takhöjd och rymmer utan problem två personer, och dessutom två väskor i absiden! Lite taskigt golv dock, men det är väl smällar man får ta när man vill ha superlätta grejor... Betalade 300 dollar för det!
 
Blev ett MSR Hoop

Hej!

Efter många och långa om och men så blev det till slut en nykomling på markanden. MSR Hoop. Blev "tyngre" än tänkt från början. Men komforten fick bli huvudfaktor till slut, kombinerat med en helt ok vikt på två pers. Drygt 2.2 kg utan extrabågar för självstadgning, packat och klart. Vettigt pris också, 3.5K inkl frakt från uk. Ska bli spännande att testa i påsk!

/M
 
Blev det någon provtur under påsken?

Skulle vara spännande att höra hur det gick och vad du tyckte om tältet.
Var det gott om plats invändigt, var ligglängden tillräcklig? Inget krångel med separat inner- och yttertält?
 
Hej!

Jodå, blev en liten 2-dagarstur på Skåneleden. Typiskt aprilväder med stora dygnsvariationer i temperatur. På dagen 22 gr i skuggan och på natten +1. Ingen nederbörd.

Kondens:

Slog upp tältetpå en liten vall täckt av typ gräs och småväxter. Helt vindstilla hela natten.
Tältet stängdes helt förutom de två toppventiler som finns på vardera sidas dörr. Som man kan räkna ut så var det duktigt med dagg den natten och insidan på yttertältet var inget undantag: rejält med kondens. Jag hade inte väntat mig något annat heller, för jag har aldrig sovit 2 pers i ett tvåmannatält i de temperatur/vindförhållanden utan kondens. Innertältet var dock helt torrt. Vad som kan sägas i övrigt är att det vid vissa punkter är något trångt mellan inner/ytter: ovan för dörrarna precis t ex.

Utrymme:

Mkt bra. Jag är 190 cm och min tjej är väldigt atletiskt bygd. Inga problem att sträcka ut sig och samtidigt ha en hel del prylar där inne. Absiderna är helt ok rymliga. Man får plats med rygga, kängor och lite annat på varje sida. Man kan laga mat i absiden om man tar det försiktigt, antagligen. Provade dock ej detta. Just det, dörrarna till innertältet är sjukt lyxiga liksom takhöjden. Riktgit rymligt och fint. Sjukt nice att slippa vika sig dubbel när man ska in/ur tältet!

Kan inte komma på så mkt annat just nu. Lätt att slå upp tycker jag. Har aldrig haft "innertält först" konstruktion innan så vi får väl se hur det blir i fjällregnet i sommar.

/M
 
Hej!

Efter många och långa om och men så blev det till slut en nykomling på markanden. MSR Hoop. Blev "tyngre" än tänkt från början. Men komforten fick bli huvudfaktor till slut, kombinerat med en helt ok vikt på två pers. Drygt 2.2 kg utan extrabågar för självstadgning, packat och klart. Vettigt pris också, 3.5K inkl frakt från uk. Ska bli spännande att testa i påsk!

/M

Vad väger extrabågarna för självstagning?
 
Så runt 2.5kg för ett 2pers tält som är självstagande.
Om jag tolkar dig rätt så sätts först innertältet upp och sedan yttertältet. Lite synd på vad som annars verkar som ett bra tält
 
Ja, 2466 gr totalt, packat med allt inkl 2 extra tältpinnar, extra linor, reperationshylsa till bågar. Stämmer att man spänner upp innertältet först, liksom på deras Hubba Hubba etc. Egentligen ville jag inte ha det så, men tältets andra fördelar övervägde till slut. Köper man MSRs extra footprint så kan man ev komma ifrån detta tror jag (precis som på vissa Big Agnes tält) och få upp yttertältet först. Men jag tror det blir lite trixigt och vem orkar trixa i en regnskur. Tror det bästa är att smälla upp innertältet först, vilket går på ett kick. Vi får se hur det går i första busvädret, får återkomma då. Som sagt, nöjd hittills: utrymme inkl ffa takhöjd+ längd, vikt, självstadgande och kvalitetskänslan i materialen (betydligt mer gedigna än i t ex Tarptents modeller, har deras Scarp 1).

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.