Navigeringsutrustning paddling Grisslehamn-Åboskärgård

Hej alla natur- och friluftsälskare.
Jag är väl inne på mitt tredje år för mental förberedelse inför en paddling som jag längtar efter att göra.Att från Grisslehamn via Åland ta mig till Åbos södra skärgård. Vad behöver jag för navigeringsutrustning? Räcker det med karta? Behöver jag en GPS? Och i sådana fall, vilken skall jag satsa mina pengar på?

MODER JORD ÄLSKAR DIG. PAZ, LUZ, AMOR

Janne
 
Sjökort!

Sjökort är alltid bra, men det går väl också med enklare karta i vettig skala. GPS är heller inte dumt, själv använde jag en enkel GPS vid förra årets paddling från Grisslehamn-->Mariehamn. På Ålands hav är rätt mycket magnetstörningar, men det är ju ganska svårt att missa Åland helt. Men man får inte bli för beroende av GPS:en, men antar att du också tar med en analog icke-elektronisk kompass...
 
Karta och kompass

Det går utmärkt att paddla den sträckan med de finska topografiska 100.000 dels kartorna. Gjorde det med hustrun 1992 i andra riktningen.

GPS är rolig att ha med t ex för att registrera färdspåret men inte behövs den för navigeringen annat än som lyx t ex för att få fram ankomsttid med oförändrad fart.

Lycka till du kommer att få en minnesvärd resa.

Thure
 
GPS

I dålig sikt kan det vara skönt med GPS. Kan vara svårt att bara styra efter kompassen en längre sträcka om det går sjö och man inte har några landmärken. Då brukar jag lägga in en waypoint som GPSen får peka på...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.