• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Någon som klättrat Saitaris eller Pierikpakte?

Jag undrar ifall det finns någon som har bestigit Saitaris eller Pierikpakte i Sarek. Bergen hör till de få fjäll som kräver en del teknisk klättring för bestigning.
Tillsammans med en kamrat ska jag göra ett försök med Saitaris nu i sommar, och troligen nästa sommar blir det Pierikpakte.
Det vore enormt intressant att få höra om erfarenheter och tips, och förhoppningsvis se bilder från andras turer på dessa berg.
 
Saitaris

Hej, kul att du vill ge dig i kast med detta spännande berg. Jag besteg Saitaris tillsammans med min kusin, Magnus Bredin, år 2006. Då jag skriver detta kanske du redan varit där, eller så har du ett spånnande projekt framför dig. För att nå östra kammen som nog är den lättaste så måste du antingen gå från norr över Palkatglaciären eller från söder över den lilla namnlösa glaciären. Vi gick från söder. Glaciären är ganska rik på sprickor, se upp om dom är snötäckta, dom var ganska djupa. Väl uppe på Saitaris ostkam är det bara uppåt som gäller. Det är mycket lös klippa hela tiden. Första "kruxet" är några kaminer, den till höger är lätt att klättra utan säkring. Högre upp når man en hylla, Den enklaste vägen här är att klättra ett överhäng. Jag fick i en kil och vågade ta ett steg upp från hyllan, där satte jag en kil till. Med ett steg för vänster fot och andra foten mot klipphyllan till höger känner jag ett grepp för ena handen en bit upp. Jag gör movet uppåt. Detta var väl det som var svårast på berget. Det var inte svårt (grad 4-5) men med tanke på all luft under fötterna kan det kännas lite kymigt.. Klättringen fortsätter några meter till men i enklare stil. Efter en del scrambling kommer man till ett sva. Vi klättrade detta osäkrade men det kändes inte riktigt bra, till vänster finns en spricka som man borde kunna säkra i. Efter detta är man i princip uppe på en förtopp därifrån det är en kam upp till själva toppen, Om filmburken ligger kvar i toppröset så är innehållet ditt. Vore kul att höra från dig om du varit på toppen. // Roger Håkansson
 
Det finns en artikel om klättring i Sarek i ett av de senare numren av Utemagasinet (nr 05.2009, som inte är det senaste dock). Artikelförfattaren hade klättrat Pierikpakte. Nordkammen visade sig kräva mer utrustning än de hade, så där fick de vända, men "lättaste vägen" från "passet mellan Pierikpakte och NIlas kam" gick bättre.
 
Jag undrar ifall det finns någon som har bestigit Saitaris eller Pierikpakte i Sarek. Bergen hör till de få fjäll som kräver en del teknisk klättring för bestigning.
Tillsammans med en kamrat ska jag göra ett försök med Saitaris nu i sommar, och troligen nästa sommar blir det Pierikpakte.
Det vore enormt intressant att få höra om erfarenheter och tips, och förhoppningsvis se bilder från andras turer på dessa berg.

Härligt Omar! Ser ljuvligt ut på de bilder jag hittar på bergen. Blir en riktig utmaning för er. Är det du och Gustav?
 
Tack för alla tips och information!

Vi lyckades inte den här gången... Meningen var att vi skulle göra Saitaris i slutet av vår Sarektur, men vi bröt cirka fyra dagar i förtid pga att jag fått svåra skavsår. Det kan hända att vi inte hade lyckats i vilket fall, eftersom vädret försämrades de sista dagarna, och det är även möjligt att jag och min kamrat hade backat från klätterkruxet – vi behöver troligen lite mer klippklätterträning för att känna oss trygga på det berget :). Det torde bli lagom till nästa sässong

Daniel, ja det stämmer! Det är Gustav! :cool:

Tusen tack, Roger, för din utförliga beskrivning av kruxet. Det är mycket värdefull information.

Jag har många oerhört bra bilder från vår Sarektur, inklusive flera på Saitaris från olika vinklar. Den här gången ska det bli ett utförligt bildreportage inom kort.

Hebbe, du råkar inte ha just det numret av Utemagasinet, och skulle antingen kunna scanna de aktuella sidorna, eller fota dem, och maila, eller sälja tidningen till mig? Annars kanske jag kan lägga in en köpesannons i forumet. De har inte kvar det numret till försäljning på redaktionen.

Gustavs och jag har bestämt att så fort det blir sässong nästa år, så ska vi göra ett seriöst försök att bestiga Saitaris, Pierikepakte och Lill-Palkat i Sarek.
 
Jag tänkte höra med er som varit uppe på berget (Roger, Magnus och Joakim) ifall ni skulle vilja titta på ett par detaljrika bilder på berget ur den vinkel som vetter mot normalvägen upp från passet till Palkatpakte.

Det vore kul ifall ni hade lust att spara ner någon av bilderna och sen göra egna markeringar i dem som visar er väg och kruxpassagerna. (Roger har redan gjort en förare, men i och med att mina bilder visar bergssidan i så pass hög detalj, skulle det vara enormt intressant att få se en förare baserad på dessa.)

Nästa år måste det bli av för min egen del!
:)

Se:
http://web.comhem.se/filmersson/TEMP/Saitaris1.JPG
http://web.comhem.se/filmersson/TEMP/Saitaris2.JPG
 
Klättra Pierikpakte

Jag har klättrat sydkammen på PP på det mörka sjuttiotalet.

Det är den kammen som skapar en sån fin profil när man står nere vid pierikjaure.
Klättringen är sisådär. Några hammare kräver säkring och det är luftigt och fint.

Ett kul memento ganska nära toppen är ett djupt hack tvärs över kammen som är kanske 1,5 m brett.
Den djärve skulle möjligen kunna hoppa över hacket men den bortre sidan ligger högre så det känns sisådär.
Kammen är ganska smal 1,5 - 2m så det kan ha sina sidor att missa. Ulg.
Vi klättrade ned en liten bit och lutade över så gick det bra.

Sen var det i princip bara vandring till toppen på en 2 meter bred kam med avsevärda stup på var sida. Kul!
Vi gick ner i uselt stenskravel och snörännor till glaciären öster om PP.
Trist. Bättre att klättra kammen ned igen och njuta av att kunna hoppa över hacket (säkrad)

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dankris89 Någon skön person som är klättersugen i GBG?? Klätterkompis 2
k_å Någon att klättra med i Linköping v.41 Klätterkompis 0
Magmatisk Någon som vill klättra i Göteborg? Klätterkompis 8
K-M La Palud 10 Juni någon? Klätterkompis 1
Emma_olsson Topprepkurs någon? Klätterkompis 3
Jakko Någon som är sugen på klätterkurs i Lyse helgen 17-18 september? Klätterkompis 0
ph.nilsson Någon som vill klättra imorn, lördag, eftermiidag? Klätterkompis 0
Milla_kba Kan man få hänga på någon på långfredag Klätterkompis 0
PatriciaM Topprepskurs Klätterdomen Gbg någon? Klätterkompis 4
Fiddan Söker någon som vill lägga mycket tid och har ambitioner att bli duktig Klätterkompis 1
Karl A. Någon att klättra med kommande vecka? Klätterkompis 0
Climb_Frenzy Någon som har lust att spränga gränser!? Klätterkompis 0
Jonte_82_ Är någon hemma och intresserad av lite klättring i GBG? Klätterkompis 0
tums Någon annan som bor i Tromsö? Klätterkompis 3
semj någon i gbg som vill gå kurs ihop?? Klätterkompis 2
Luke Skywalker Någon att klättra med i GBG Klätterkompis 12
helenabrogren Någon som ska gå på Växjö universitets klätterkurs v 26 o v32? Klätterkompis 1
helenabrogren någon som vill gå kurs i frankrike med mig? Klätterkompis 0
Mooi Någon att klättra med Klätterkompis 4
ASKER Någon att klättra med Klätterkompis 2
PeterWelzien Någon att klättra med på Gotland Klätterkompis 4
karlsvärd Någon att klättra med på Fysiken i GBG Klätterkompis 0
ngiesen Någon som klättrar i Jämtland? Klätterkompis 0
issk Någon att klättra med Stockholm Klätterkompis 0
Matt Någon aidsugen Sthlmare? Klätterkompis 0
larhed Klätterverket dagtid - någon som har lust ??? Klätterkompis 2
lacke_sa Någon att klättra med! Klätterkompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.