När börjar säsongen?

Jag har funderingar på att börja åka långfärdsskridskor i vinter och undrar nu när säsongen börjar i uppsalatrakten och om någon har bra tips på var det brukar finnas bra isar för nybörjare, det är också ett stort plus om man kan ta sig dit medelst cykel eller buss.

mvh

Jonas
 
Förvånad

Det har gått över två timmar sedan du skrev din fråga och ingen har ännu framfört långfärdsskridskoåkningens mantra:
Kunskap, Utrustning, Sällskap.

Sannolikt är det bäst att gå med i en förening och åka tillsammans med dem om du är nybörjare. Friluftsfrämjandet, Friskis&Svettis? Uppsalabor vet säkert bättre råd. Vad gäller utrustning finns det massor av info i gamla trådar, kolla där.

Du lär inte få några svar på vilka isar som brukar vara bra, ingen vill ta det ansvaret.

Välkommen till en trevlig vinteraktivitet!

/Raymond
 
Långfärdskridsko i U-a

Dom sjöar som jag kommer att tänka på på rak arm är Ekoln och Trehörningen? (ligger vid Fjällnora). Ekoln är väl lättast att ta sig till, buss eller cykel. Till Fjällnora går det nästa buss, man får gå någon kilometer. Jag är egentligen inget långfärdskridsko freak (dristar mig ut ensam på isarna ibland, mot alla goda råd) så jag misstänker att det finns folk som kan ge andra tips.

Här är en länk till Friluftsfrämjandet i Uppsala som kanske kan ge dig mer info http://www.frilufts.se/uppsala/tips/skridsko/index.html
/Jesper
 
Trehörningen

Är du nybörjare så är trehörningen bäst. Där är isen ganska jämntjock och det brukar vara mycket folk ute. Du kan även hyra utrustning här (Fjällnora friluftsgård.)

Skyll inte på mig om du druttar i... :)
 
I november om man har jäkla tur!

Jag bor i Skåne och häromåret åkte jag första gången i november, sedan blev det tyvärr bara 1 gång till den säsongen.
Förra säsongen var kanon, från mitten av december till slutet av januari åkte jag på sjöarna utanför Perstorp på kanonfina isar.

Tyvärr har han rätt han som skrev att du inte kommer att få några svar.
I denna "sport" säger ingen nånting, dom vill naturligtvis du ska gå med i deras förening, betala medlemsavgift och då få tillgång till deras telefonsvarare och så vidare.

Jag är en av dom idioterna som åker själv eller med min tjej och jag har aldrig badat under dom 15 år jag åkt. Jag orkar inte vara med i föreningar, klubbar och annat organiserat, det blir så mycket tjafs, tider och det får man nog av på jobbet.

Stefan
 
En klassisk tidig sjö är tämnaren, några mil norr om U-sala längs E4an. Den är grund och lägger sig tidigt. Jag har åkt på den i början (mitten?) av november. Lite roligt är att man ibland kan komma in på åar som mynnar i tämnaren.
Ekoln lägger sig alltid väldigt sent :-( Men då den väl ligger kan det finnas stora ytor att åka på. Ner mot skofjärden, sigtuna, stockholm. Eller mot Wiik och sedan söderut mot biskops- arnö och bålsta (stormälaren...). En gång då jag bodde i uppsala (i början av 90-talet) kunde man gå på nedanför islandsfallet i fyrisån och åka till stadshuset i Stockholm. Missade tyvärr den turen då... Erken är en annan fin sjö i norduppland...
 
Långfärdsskridskor

Tjenare!
Jag har precis flyttat till Uppsala där jag studerar, som många andra. Jag har gått med i friluftsfrämjandet för jag hade tänkt åka skridskor med dem i vinter.
Det är viktigt att ha någon att åka med och att det finns kunskap vilka isar men kan, ska åka på.
Kansek att vi ses på isen vi Fjällnora.
Lycka till!
 
Stefan, visst är det märkligt att föreningar som bedriver verksamhet vill ha in pengar för att klara av de utgifter man har... Ledarutbildning, lokaler och telefonsvarare är ju liksom inte gratis... Nu råkar det trots allt vara så att Friluftsfrämjandet i Uppsala har en telefonsvarare där israpporter finns. Och detta är gratis för den intresserade skridskoåkaren. 018-32 17 70 ringer man när det är säsong.
 
Viberg; sa:
Stefan, visst är det märkligt att föreningar som bedriver verksamhet vill ha in pengar för att klara av de utgifter man har... Ledarutbildning, lokaler och telefonsvarare är ju liksom inte gratis... Nu råkar det trots allt vara så att Friluftsfrämjandet i Uppsala har en telefonsvarare där israpporter finns. Och detta är gratis för den intresserade skridskoåkaren. 018-32 17 70 ringer man när det är säsong.

Hmm, Stefan ifrågasatte kanske inte han bara konstaterade logiskt faktum?

Nåja, man kan surfa in på "Pelles Skridskosite" (adressen minns jag inte, men Googles, Altavista går säkert bra). Pelle är skridskofreak, och skriver massor med bra tips, och när säsongen är igång rapporteras detta. Pelle är f ö organiserad i Friskis och Svettis om jag minns rätt.



PS http://www.big.su.se/cyber1/start.htm
Simma lungt!
 
På Trehörningen och Ekoln (mellan Skarholmen och Hammarskog) plogar kommunen banor när det har frysit till. Om man gillar att åka på plogade banor vill säga...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.