Nacka Strand - accessfråga

Jag har varit och klättrat vid nya branta och fina stället i Nacka Strand ett par gånger och kan bara konstatera att det är svårt att hitta bättre is i Stockholms närområde. Kvällstid finns det belysning även om en pannlampa gjorde livet roligare.

Men tyvärr var isfallet lite för bra för att vara sant. Senaste gången jag var där var under dagtid och min kompis och jag blev då ombedda av två representanter från Vasakronan att lämna platsen.

Enligt Vasakronan har isfallet skapats av en visionär men lagbrytande individ som förmodligen sett möjlighet till klättring. Väggen ligger mot nord och är stängd på tre sidor vilket gör den väldigt tålig. Vasakronan är dock inte överdrivet imponerade över hur mycket vatten som stulits från deras fastighet för att skapa fallet och de talade även om polisanmälan men det var svårt att säga om det var allvarligt menat eller syftade till att skrämmas.

Dialogen var högst civiliserad och de hade full förståelse för att vi kanske var tvungna att klättra upp ett par gånger till för att hämta våra rep. De hade också full förståelse för att platsen är ypperlig för ett konstgjort isfall och lät inte alls avvisande då jag nämnde att det eventuellt kan finnas betalningsvilja för att göra något organiserat av klättringen på platsen.

Personen jag pratade med tog då upp att Vasakronan äger fastigheten som Klättercentret vid Telefonplan huserar i, så det är möjligt att de ser lite marknadsföring i att göra något för Stockholms isklättrare.

Så, jag vet inte vad som hände med det konstgjorda isfallet som det talats om vid några tillfällen men den eller de som var engagerade i det får gärna höra av sig till mig. Eller om det finns någon från Stockholms klätterklubb som känner sig kallad? Jag har ett visitkort från Vasakronans teknikenhetschef som lovade att slussa vidare till rätt instans.

För en bättre värd, liksom...
 
Nacka strand är verkligen stockholms pärla, har varit ute mycket och rekat is under vintern och det nya fallet där är verkligen det bästa jag klättrat. Egentligen bara Häggsta i slutet på januari innan det började smälta bort som har varit i närheten av samma kvalitet.

Hade det gått att få till ett avtal med Vasakronan om tillgång till deras vattenkranar mot skälig betalning och därefter isa ner hela klippan nästa vinter hade det verkligen varit ett stort lyft för isklättringen i Stockholm. Hoppas verkligen att Stockholms klätterklubb, som är dem som jag ser som bäst att ta hand om detta, tar tag i saken. Jag kan definitivt tänka mig att lägga en hyffsat stor slant som bidrag för att förverkliga detta!

Btw. var ett tag sen jag var där nu, trodde att de senaste dagarnas töväder hade smält bort det mesta av isen men det kanske fortfarande går att klättra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jenie Vad händer vid Nacka strand? Isklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.