Myggen

Tänkte höra om det är någon som vet när myggen är som jobbigast i fjällen.
Skillnad ju längre norr upp? vilka månader/månad är värst etc.?
 
Tiden kring midsommar brukar vara värst. Vissa geografiska förskjutningar är tänkbara men vid den tiden härjar blodsugarna nog i större delen av fjällkedjan. Planera om möjligt in fjällturen först ett par veckor in i juli eller ännu hellre i augusti.
 
Det kan vara lokalt med mygg, ett år i Jämtland flydde folk från ett område 6-6 mil därifrån jag var och fiskade på grund av mygg, vi hade inga, däremot svidd...

Något år senare i samma område hade jag fiskat vid ett gäng skogstjärnar nästan en vecka knappt sett ett mygg, i fiskecampen var det ett par som hade varit och fiskat efter en å ett par dagar och var sönderbitna, de talade om att en same som fiskade där hade lämnat området på grund av mygg, och då är det mycket!
 
Jag kan tänka mig att vissa områden och årstider är fruktansvärda, men de två vandringar jag har gjort i de nordliga fjällen (kebne och sarek i mitten av juli) har varit rätt milda vad gäller mygg - åtminstone när man kommer över trädgränsen. Släktens landställe en bit utanför Gävle är troligen mycket värre under samma årstid....
 
Generellt kan jag nog påstå att säsongens första myggkullar är de ettrigaste och svåraste att leva med.
Enligt mig så klingar dock "myggplågan" av relativt snabbt och varar oftast några få veckor.
När myggkläckningen börjar och slutar är svårt att säga exakt. Det beror naturligtvis på de rådande lokala väderförhållandena samt var i fjällen (norr eller syd) man tänker befinna sig.
Kalfjället är enligt mig klart mycket mindre mygg jämfört med lägre fjällskogsområden.
De på marknaden förekommande myggmedlen fungerar bra tycker jag, så är man rätt rustad (även klädesmässigt) kan man vistas och njuta av fjällen när som helst.
Consensus: Från mitten av augusti/alternativt efter första frosten, tycker jag att "myggplågan" är i stort sett över i de svenska fjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
JoeSwede När försvinner myggen? Fjällvandring 6
oskarlin Myggen i Sarek i år Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.