Muskel träning

Har precis satt mig på sadeln igen efter 13 års uppehåll, och märker självklart att musklerna inte hänger med riktigt. Glider under 20 km/h efter fyra mil.

Intervall träningen (mjölksyra) och OBLA träning har jag någotsånär koll på.

Mina träningspass ser ut så här:
1 mils uppvärmning (trampar ej upp över 20 km/h)
2 mil med intervall/OBLA träning
1 mil fri körning

Det är vid sista milen som det blir knepigt. Finns det några muskelövningar man kan göra för att träna upp rätt muskler. Har iofs inte tid med tvåtimmars pass i gymmet, så det får gärna vara något enkelt.

Nån med åsikter/bättre kunskap än jag?

/Mattias
 
Rundtramp

Har du clips av något slag så prova att veva med ett ben i taget. Du förbättrar garanterat rundtrampet och belastar benen växelvis hårdare än vid normal cykling.
Vad gäller antal varv per ben, frekvens och belastning får du nog prova dig fram till vad som känns bra för dig.
Lycka till
Tomas
 
Du kan ju också börja tänka på tiden du cyklar istället för milen. Det är ju ganska stor skillnad på fyra mil medvind och fyra mil motvind.......
 
Beror väl på var du cyklar

Beror väl på var Du cyklar. I teknisk terräng åker jag sällan över 10, ofta under 5 km/t.

Däremot på MTB på väg aldrig under 20, utom i berg, och helst inte under 25. Vanliga roddare med någorlunda kondis ligger över 30 mil efter mil. Rundtramp, spd underlättar, tror också att korta turer (20-25 km), kan vara bra i början, på väg då, med en mätare som pinar en med snitthastigheten.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.