Multirulle linbrott

Har tidigare kastat en hel del med vanliga inkapslade rullar. Nu slog jag dock till på en multirulle (abu silvermax). Kasten blev långa och sköna efter lite inövning men döm om min förvåning när 0.35 linan utan märkbar anledning blir avsliten (inte avskuren, syns på "märlan" vid brottet) och draget åker i havet.

Finns det något vida känt nybörjarfel med multirullar som leder till linbrott?
 
Har tidigare kastat en hel del med vanliga inkapslade rullar. Nu slog jag dock till på en multirulle (abu silvermax). Kasten blev långa och sköna efter lite inövning men döm om min förvåning när 0.35 linan utan märkbar anledning blir avsliten (inte avskuren, syns på "märlan" vid brottet) och draget åker i havet.

Finns det något vida känt nybörjarfel med multirullar som leder till linbrott?


Det första jag tänker på är om linan lyckat sno sig runt spötoppen, spöögla eller vev . Har lyckats med detta själv vid både bottenmete och spinnfiske, med både haspel och mulirulle...
Så kolla linan, brukar ofta med multi veva in för långt för långt och frikoppla, med tumbromsen drar jag ut lina till rätt längd mellan toppögla och bete för kast. Du märker direkt om linan är fast någon stans!

Kastar man utan att frikoppla lär man direkt märka det direkt, så den orsaken tvivlar jag på.

Det sista alternativet:
Lycklas man koppla in rullen under kast är man:
- Antingen klumpig...
- Rullen har något fel och behöver kollas över, antingen på garantin eller någon som skruvat med liknande multirullar tidigare.

Hösten är fint fiske efter feta fiskar!
Så jag önskar dig "skit fiske"!
 
Kan också vara att linan är för löst spolad på rullen antingen från början eller så kan det bli så efter att man kastat en del, linan skär ner och fastnar. Spänn den emellanåt genom att knipa runt den med tumme och pekfinger under invevningen, finns de som gör det vid varje kast men det tar en del tid att ändra teknik.
 
Okej! Tack för tipsen. Jag känner dock inte igen något av dem. Hoppas det dröjer längre till nästa linbrott. Kanske rörde sig om ett otursamt säreget fall.
 
Okej! Tack för tipsen. Jag känner dock inte igen något av dem. Hoppas det dröjer längre till nästa linbrott. Kanske rörde sig om ett otursamt säreget fall.

Jo, men det finns en del som kan gå fel, och i kombination med varandra.

Vad har du för lina?
I vilken del av kastet brast den?
Vilken typ och hur är kastbromsen inställd?
Hur långt in på fiskedagen var det?
Kan linan varit skadad?
Vikt på betet?
Mot- eller medvind?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
hhhh Broms på multirulle Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.