När jag vandrade under våren 2012 betalade jag $18 per dag, fast hos ett annat företag. Om du vill göra det seriöst så har Lonely Planet en bok som heter "Trekking in the Nepal HImalaya". VÄldigt bra bok!
Om du inte ska vandra själv, utan med kompisar så behövs inte guide. En guide kan vara ett trevligt sätt att slippa vissa jobbiga saker, som betalning av alla avgifter (trekking permit, TIMS, flygbiljetter, flygskatter, etc.), men det är inte så svårt att hålla reda på sådant själv. Om du har gott om tid så tycker jag att du ska ta bussen till Jiri och gå (genom Lukla, där flygplatsen ligger) hela vägen till base camp och tillbaka (eller en annan runda tillbaka). Det finns jättemånga olika bra vandringsleder i Nepal. Den till Everest base camp är bara den vanligaste, men många andra är mycket charmigare, tycker jag.
Det finns en hel del trådar på forumet om vad som behövs för utrustning, men som sagt, dagsturssäck fast med tankar på större temperaturskillnader. Tänk på att du ska ha kläder som passar i Kathmandu (1000 m.ö.h.) och i base camp (5300 m.ö.h.). Det är ändå i genomsnitt ungefär 15 graders skillnad mellan de två.
Vad gäller träning så behövs inte mer kondition än grundkonditionen som behövs för svensk fjällvandring. Det är jobbigare med uppförsbackar i tunn luft, men man kan bara gå saktare och man har överlag mindre packning om man slipper tält, mat och kök.
Och överlag en jättebra idé att åka till Nepal! Det är ett jättefint land att resa till och i!