Mount Logan

Jag undrar om det är någon som vet hur många svenskar det är som tagit Mount Logan?

Det skrevs om en expedition här på utsidan 2007 men om jag minns rätt så hade de helt glömt vattenreningsutrustning och fick magsjuka halvvägs mot berget och fick ge upp.

Sträng proklamerade att han skulle ta berget i samband med ett välgörenhetsjippo 2008, men gav så vitt jag kan se helt upp alla planer efter K2. K2 skulle vara den första toppen av 7 som ingick i jippot och tittar man på hans CV på hans hemsida finns inget inskrivet 2998 förutom just "K2, 8050 m (avbrutet toppförsök)".

2 polacker gjorde en enastående expedition 2008 men höll på att stryka med på kuppen. Som jag ser det baserat på deras berättelse var det ren tur att de överlevde.

Kort sagt verkar det vara ett trixigt berg. Det verkar också finns någon slags tyst överenskommelse bland de som faktiskt gör berget att vara ytterst förtegen om det och amerikanska forum pratar rätt mycket om detta.
 
Vet inget om svenskar på berget men Alpinist hade just Mount Logan som fokus i ett nummer för ett tag sen. Har tyvärr mina utlånade så jag kan inte kolla vilket nummer det är för tillfället, kanske finns info på deras hemsida? Den artikeln borde i allafall ge dig en hyffsad grund för vidare efterforskningar. Men helt klart ett seriöstberg!
 
En svensk expedition från Umeå-trakten var på Logan 1992. De kom dock inte upp på högsta toppen, bara på någon av de lite lägre (öst- eller västtoppen). Medlemmar i expeditionen var bl a Peter Fredman, Arne Melbin, Nikolai Stenfors, Mårten Kjellström.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.