Mörk display i starkt UV-ljus

Valborgsveckan tillbringade jag och kamraterna Calle och Erik på skidtur i Tafjordfjällen och Jotunheimen. En irriterande detalj var att kamerorna var utan genomsikssökare och att displayerna blev svarta efter bara några sekunders användning både i mulet och soligt väder. Vi rörde oss huvudsakligen på höjdere mellan 1300 och 1600 möh.

Motsvarande lär gälla vissa GPSer också har jag hört men inte t ex Etrexserien.

Nån som har observerat liknande problem? Skiljer det sig åt mellan olika kameror utan genomsiktssökare?

Här lite film. Vissa scener var knepiga man fick sikta på chans.

http://youtu.be/J7BtOfayxI8

Thure
 
När jag

funderar lite så misstänker jag att det kan vara bra att ha kameran i en ljustät väska/påse både för att skydda linsytsn och displayen från UV-ljus så man har lite tid på sig att välja utsnitt innan displayen mörknar.

Nån som har erfarenhet av problemet och eller strategi för att undvika det?

Mörka solglasögon förvärrar förstås förmågan att urskilja bilden på displayen.

Thure
 
Skärmen

på mina två kamraters kameror blev helt svartgrå precis som om kameran varit avstängd. Vet inte om mera kräm på skärmen hade gjort någon skillnad men inställningen finns säkert i nån meny jag har erfarenhet av liknande kameramodeller från Canon och Panasonic tidigare.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Silva pedometer, fel display? Utrustning allmänt 0
skogenskonung Suunto S6-dålig display Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.