Missnöjd med pulsklocka

Jag använder min Sigma PC 1600 och är inget vidare nöjd med den. Främst för att den, framförallt när det är kallt, slutar mäta. Ett väldigt grundläggande problem, med andra ord. Plötsligt på en löprunda ser man att pulsen står och blinkar på noll. Och när man förvissat sig om att ens hjärta inte stannat så kan den börja mäta igen efter ett par hundra meter eller liknande. Mätresultaten med genomsnittspuls och andra siffror blir ju därmed ointressanta.
En annan irriterande sak är att pulsbandet skaver mellan revbenen vid mittpunkten (solarplexus?). Alltså: nån som har tips på en bra pulsklocka för löpning? Jag tror jag står över de där värstingarna med gps osv…..
 
Bra pulsklocka

Polar RS serien kan vara ett BRA alternativ fr dryga tusenlappen. 200 modellen kan fås med distansmätare för ca 2300:-, (ej GPS) den är mycket dyrare.
 
Använder en Polar RS 100 å har inga problem! Använder även en Garmin Edge 305 när jag cyklar (MTB) utan problem men skulle jag springa med den på samma sträcka så krånglar den ngt,tappar kontakten ibland så mina data ej stämmer efteråt som sträcka å medelfart mm
Men som sagt mkt nöjd med Polaren!

/Janne
 
Jag tycker det låter som att du har råkat få ett måndagsexemplar. Att du inte reklamerar den!

Jag har hittills bara haft den när jag kört mountainbike och då har den funkat bra (under flera år). De här problemen att den verkar tappa kontakten med pulsbandet har uppkommit först nu när jag börjat ha den vid löpning vintertid. Men den kanske börjar bli gammal och trött. Jag vet att jag skrev att jag inte trånade efter nån värsting med gps, men är det nån här som använder Garmin Forerunner 205? Skulle vara kul att höra litet erfarenheter om den.....kan ju inte motstå att vara intresserad av den.
 
Om du vill ha puls oxå så måste du mena Garmin 305? Har använt den till både paddling å löpning utan problem! Väl liten display om man jämnför med Edge 305!

/Janne
 
Vill förtydliga mig

Garmin Forerunner 205 utan puls
Garmin Forerunner 305 med puls

/Janne
 
Senast ändrad:
Stuvarn: ah, tack för förtydligandet!
Jag har visst bara stirrat på gps funktionen och utgått från att den hade pulsmätning också...
 
Jag har en GF 305!

vet att jag skrev att jag inte trånade efter nån värsting med gps, men är det nån här som använder Garmin Forerunner 205? Skulle vara kul att höra litet erfarenheter om den.....kan ju inte motstå att vara intresserad av den.

... och jag förstår att du inte kan motstå att vara intresserad ;-)

Den är klart beroendeframkallande!... Jag använder den till alla typer av aktiviteter jag gör... cykling, vandring, skidåkning, löpning... svampplockning... och simning, men det har jag så här i efterhand hört att garantin inte gäller för... men jag hade den inför och under vansbro härom året, och den funkar kanon än...

Kul funktion är den virtuella partnern... mest användbart vid löpning är tempomätaren och givetvis att det är kul att se på kartorna hur man sprungit... det är även lätt att dela med sig av kartorna.

Här är ett exempel på en liten mtb tur jag gjorde härom veckan: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4672710

Den är värd varenda öre och dessutom numera lite billigare än när jag köpte den...

Thomas
 
Suunto

(klipp).
En annan irriterande sak är att pulsbandet skaver mellan revbenen vid mittpunkten (solarplexus?). Alltså: nån som har tips på en bra pulsklocka för löpning? (klipp).

Jag kör Suunto. Det finns bra modeller strax över 1000-lappen.

I jämförelse med Polar tycker jag att Suuntos bröstband är bekvämare (fick också skav vid mittpunkten...fast av Polars bröstband).

//J
 
Forerunner 305

Jag har hittills bara haft den när jag kört mountainbike och då har den funkat bra (under flera år). De här problemen att den verkar tappa kontakten med pulsbandet har uppkommit först nu när jag börjat ha den vid löpning vintertid. Men den kanske börjar bli gammal och trött. Jag vet att jag skrev att jag inte trånade efter nån värsting med gps, men är det nån här som använder Garmin Forerunner 205? Skulle vara kul att höra litet erfarenheter om den.....kan ju inte motstå att vara intresserad av den.

På puls.se finns det på löparforum under utrustning en serie inlägg (148 f n) under rubriken Garmin stolta ägarlistan som huvudsakligen handlar om Forerunner 305
 
Jag kör Suunto. Det finns bra modeller strax över 1000-lappen.

I jämförelse med Polar tycker jag att Suuntos bröstband är bekvämare (fick också skav vid mittpunkten...fast av Polars bröstband).

//J

Håller med. Bytte för ett tag sen från en PC1600 till en Suunto T6. Bekvämare band men framförallt mer pålitlig i dåligt väder. Dessutom tror jag att Suunto har kodad informationsöverföring från band och fotpod till klockan, det har definitivt inte Sigman, vilket resulterade i frekventa signalstörningar under löpning i grupp. T6:an har dessutom tryck- och höjdmätare. Du kan säkert välja en billigare variant om du endast är intresserad av pulsmätning (kolla in T1, T3 eller T4).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plupp27 Behöver jag en pulsklocka? Vilken rekommenderar du? Löpning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.