Mindre säck med bäst bärsystem?

Letar efter en lätt rygga men vill Ej för mycket avkall på bärsystemet, rejält höftbälte samt axelremmar av bästa kvalitet! Har kikat på följande:

Bergans Helium 55
GoLite Pursuit (54liter)

Kikar även på Lundhags Dovre 50, men då kommer vi upp i vikt närmare 2kg.

Vad rekommenderas, självklart kommer jag prova i butik men synpunkter före köp av intresse.
 
Köpte en Osprey Kestrel 48l (http://www.ospreypacks.com/detail.php?productID=125&colorCode=725&tab=description). Var och provade i butik, jämförde med en massa andra men Ospreyn satt perfekt med 10kilo i ryggsäcken. Rejält höftbälte på bärsystemet stort plus. Onödigt att ställa en massa frågor på forum om tips på ryggsäck, det enda som gäller är att prova i butik. Köp aldrig på nätet utan att förs ha provat, grundläggande tips från en amatör.
 
Vart fanns den att prova?

Är själv ute efter en hyffsat lätt säck i 50-60 liters klassen och ligger närmast att skaffa en haglöfs matrix på 50 eller 60 liter (men undrar om jag skulle sakna sidfickor o höftbältesfickor)

/C
 
Lim 55

Kanske kan Haglöfs LIm 55 va nåt. Aluminiumförstyvning , elastiska ytterfickor och ett (som det förefaller) riktigt bärsystem - brett höftbälte osv. Hittills har jag bara provat kortare sträckor men det vekar fungera bra.Finns på Haglöfs Outlet i Avesta för 1 kr /gram dvs 1050 kronor.
 
outlet

Visste inte att det fanns ett haglöfs outlet i avesta, då går det ju att delegera prylanskaffning till farsan som är där varannan vecka :)

Hur ligger priserna på deras outlet?
Är det som på haglöfs hemsida (dvs dyrt) eller har det en bättre prisbild?

/C
 
Helium

Jag har en Bergans Helium 55L
Jag är grymt nöjd höftbältet är ordentligt och vadderat axelremmarna är perfekta.
Säcken har en dragkedja utmed hela utsidan och den funkar bra i kyla & snö.
Det enda minustecknet är när säcken är halvfull då är den tunna (men hållbara väven) lite för tunn så säckens utsida kan uppfattas som sladdrig.

MVH
zzeezz


Letar efter en lätt rygga men vill Ej för mycket avkall på bärsystemet, rejält höftbälte samt axelremmar av bästa kvalitet! Har kikat på följande:

Bergans Helium 55
GoLite Pursuit (54liter)

Kikar även på Lundhags Dovre 50, men då kommer vi upp i vikt närmare 2kg.

Vad rekommenderas, självklart kommer jag prova i butik men synpunkter före köp av intresse.
 
Priser Haglöfs

Som jag fattar ca 30 % under "normalpris". Troligen är väl sortimentet begränsat till prylar som inte sålt som förväntat - men mycket har jag hittat där!
 
Crux

Jag vill, precis som dave1 gjorde tidigare, vilja förorda Crux AK-säckarna!
De har ett suveränt skönt bärsystem inkluderat ett mycket bekvämt höftbälte. Crux-säckarna är sydda i ett väldigt starkt tyg av Kevlar-Cordura. Crux-säckarna är samtidigt väldigt lätta. Min egen Crux AK70(77 Liter) väger endast 1600g. Det finns flera mindre och lättare modeller.
Kolla i min profil, där finns bilder så du kan se bärsystemet.

Rekommenderas!

Lycka till
 
Senast ändrad:
Hej !

Jag testa runt lite bland annat Bergans Helium och Golite`s säckar samt Haglöfs Lim / matrix varianter. Jag fastnade och föll för Osprey Kestrel 48 . Trekking/ klätter rygga som är superskönt bärsystem.

Även applåder för Haglöfs Matrix modellen. Lite korta spännremmar vilket gör att jag valde bort den.

Övriga Ovan nämnda ryggor måste packas noggrant annnars fås ingen stabilitet i bärsystemet och känns som dom (kollapsar) om de packas hastigt / slarvigt. De andra säckarna känns som man satt remmar på en plastpåse och är därför mer sladdriga.

Ospray Kestrel är inte den lättaste säcken men den skönaste av dom alla. Ryggventilationen fungerar bra vilket de andra säckarna saknar helt. Ryggfodret är skumplast våfflel V-format med kanaler.


Obs* Nackdelen är volymen som slutar på futtiga 48L. Men jag jagar komfort och vikt. Så 50 liter passar för (Fjäderlätt) packning.

Ska tilläggas att Kestrel sorteras som Dagturrsäck / Klättersäck / vandringssäck för ett pris på 1200kr. Minst 400kr Billigare änn närmaste konkurent.
 
Svårt att svara på din fråga om man inte vet hur mycket du skall bära...

Tror att, efter att ha läst Crux trådarna här på utsidan att det är den säcken som tål mest vikt, om du behöver det... går nog inte riktigt att jämföra LIM/Helium med CRUX AK70 då det handlar om för olika säckar.

Skall du ha en säck som tål uppemot 20kg så är det nog CRUX eller kanske en GG Nimbus Meridian (som jag har erfarenhet av), liknande vikt men Cruxen tål nog mer samtidigt som GGNM är smidigare med avtagbart topplock och sido dragkedja för lättare åtkomst, har för mig att CRUX har en öppning. Mer lull lull på GG mao ;-)
Äger även en gammal Haglöfs Victor som tål rejäla vikter, 1700g i strippat utförande.

Skall du å andra sidan bära runt 15kg så kan jag rekommendera GG Vapor trail som jag hade nu senast två veckor i Sarek... 1067g väger min. Lastar runt 60liter och 15kg bekvämt... tyngre än så så skall man nog välja någon av ovanstående säckar.

Bergans Helium, som är så hyllad, måste jag dessvärre såga lite... sambon har en... gick sönder i två remmar första turen... Bergans lagade den iofs (tog över en månad) men jag tycker att den i övrigt är lite småslarvigt sydd. En besvikelse, men kanske är det ett måndags ex.

Thomas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.