Mildaste vintern

SMHI är nu klar med sin väderstatistik över vintermånaderna dec+jan+febr:

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=103&a=33706&l=sv

I östra Götaland och östra Svealand var detta den mildaste vintern som någonsin hade uppmätts. Vilket på många ställen är sedan 1859, men på Observatoriekullen i Stockholm (där världens längsta obrutna mätserie av temperaturer finns) ända sedan 1758.

I resten av Sverige var det bara nästan den mildaste vintern som hade uppmätts: längs Norrlands kustland den näst mildaste vintern, i fjälltrakterna den 5-9:e mildaste vintern, och i resten av Sverige den 2-5:e mildaste vintern.
 
Rejäla rekord

är det för Stockholm och Uppsala hela 0,5 graders högre medeltemperatur för de tre månaderna än det tidigare rekordet som var från 1973.

Även 1930 var det rejält varmt den aktuella perioden.

Jag hoppas verkligen att det kommer att vara stor variation i hur vintrarna utvecklas de kommande tio åren så att vi kan få några vita respektive skridskovintrar även i Stockholmstrakten.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Tja vad skall man säga.

Inte en enda dag med kallare än -18 på termometern.

En elräkning som var nästan 3000:- mindre än motsvarande räkning i fjol.

Så något gott med den milda vintern trots allt
 

avslutad210712

Gäst
Tja vad skall man säga.

Inte en enda dag med kallare än -18 på termometern.

En elräkning som var nästan 3000:- mindre än motsvarande räkning i fjol.

Så något gott med den milda vintern trots allt

Och precis när man skrivit det åker man till jobbet i morse och passerar vägverkets tavla i Råneå där det står -21,7 så vintern tog sig under -20 i år också :)

Fast fördelen med kalla nätter är klara soliga härliga vårdagar så man får ta smällen med lite högre elräkning.

Värt att notera med den milda vintern är att värmeverket i Kiruna inte fått sälja så månha kilowattimmar som man budgeterat med så därför kommer kilowattpriset att höjas med 10 öre per kilowatttimme för "vi har ju samma kostnader". Undrar om de sänker priset i motsvarande grad när det blir kallare vintrar...........
 
...Så något gott med den milda vintern trots allt
Ja, men jag skall utvärdera hur mycket som mitt användande av avfuktare och element i utegaraget (numera förråd) har påverkat elräkningen.

Dessa +5° med fuktig luft har gjort att vi hamnat på gränsen till mögel i förrådet. Förra vintern fick jag slänga och tvätta en massa tygsaker. Tur att jag förvarar sovsäckar och tält inne i huset.
Därför köpte jag element och avfuktare innan jul...
Vintern 2006-2007 (med -16° som kallast hos oss i Löddeköpinge) fanns det inga som helst indikationer på fuktrelaterade skador bland all bråte i förrådet.

Innan avfuktaren drogs igång visade mätaren på 97%. Nu när det blivit minusgrader igen visar mätaren 42%.
Avfuktaren går igång vid 65%.

jag ser framför mig stora kostnader för samhället med alla fuskbyggen (vi har ett gammalt ickefuskbyggt hus*) när vi tvingas leva i långa perioder med milda "vintrar"

*Förrådet är lite slapprenoverat av förra ägaren, jag skall installera nya ventiler och se över självdraget.
 
Flat rate på elräkningen?

Värt att notera med den milda vintern är att värmeverket i Kiruna inte fått sälja så många kilowattimmar som man budgeterat med så därför kommer kilowattpriset att höjas med 10 öre per kilowatttimme för "vi har ju samma kostnader". Undrar om de sänker priset i motsvarande grad när det blir kallare vintrar...........

Har dom verkligen inga marginalkostnader alls för varje producerad kWh? I så fall borde dom införa "flat rate": en fast avgift, och sedan får man förbruka hur mycket el man vill utan extra kostnad. Ungefär samma prismodell som de flesta bredbandsanslutningar: en fast månadskonstnad och så får man sen tanka ner hur mycket man orkar....
 
Har dom verkligen inga marginalkostnader alls för varje producerad kWh? I så fall borde dom införa "flat rate": en fast avgift, och sedan får man förbruka hur mycket el man vill utan extra kostnad. Ungefär samma prismodell som de flesta bredbandsanslutningar: en fast månadskonstnad och så får man sen tanka ner hur mycket man orkar....

Förhoppningsvis slipper vi sådana system. Uppmanar ju inte direkt till att spara energi...

Thure
 
Jag hoppas verkligen att det kommer att vara stor variation i hur vintrarna utvecklas de kommande tio åren så att vi kan få några vita respektive skridskovintrar även i Stockholmstrakten.

Sådana vintrar kommer säkert även i framtiden, om än lite mindre ofta än tidigare.

SMHI la just upp en ny sida om världsvädret denna vinter:

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5648&l=sv

Vintervädret kan sammanfattas ungefär: ovanligt varmt i Europa, Sibirien, Grönland, östra USA men kallare än normalt i Kanada, västra USA, samt i Kina. I Kina var det t.o.m. den kallaste vintern sedan 1987 !!! (de som har åkt långfärdsskridsko så långt tillbaka i tiden minns säkert denna vinter som ovanligt kall, med mycket utbredda isar som låg kvar länge, med möjlighet till skärgårdsturer en god bit in i april månad)

Så det vi upplevde nu i vinter var global uppvärmning kombinerat med naturliga variationer som gav vår del av världen en ovanligt varm vinter i år. Kommande vintrar borde dessa naturliga variationer kunna placera de ovanligt varma områdena någon annanstans på jorden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.