• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Middagstips önskas

Eftersom det är jag som kommer hem först så är det jag som lagar maten hemma, så varje dag vid den här tiden brukar jag fundera på vad det ska bli till middag.
Jag tycker att jag har "snöat in" på ett fåtal maträtter och tycker att jag skulle behöva förnya mig med några nya rätter och jag är övertygad om att fler har detta problem.
Vad sägs om att inspirera varandra lite?

Middag idag ska i alla fall bli tonfiskröra med ris.
Verkligen snabblagat bara att koka ris och sedan blanda i tonfisk, creme fresh, frysta majs&ärtor och kryddor.

/Ulf
 
Lysande initiativ!!!! Här hos oss är det ett evigt bräkande och funderande över vad som ska lagas för hungriga magar. Trots att det egentligen finns hur många recept som helst på nätet...(tillåt mig att rekommendera http://www.tasteline.com...).

Nåväl, här kommer mitt första bidrag, en liten rätt som ofta blir lagad när all fantasi är uttömd..;

Ingredienser (för två personer...plus någon eller några matlådor);


1 rejäl purjolök
1-2 burkar champinjoner
2 paket (á 140 gram) bacon
Gröna oliver efter smak (jag brukar ta 15-20 st)
3 dl matlagningsgrädde (eller mer, beroende på viktnojan)
Grovmalen svartpeppar efter smak
Valfri pasta (jag föredrar tagliatelle med ägg)
Lite matfett/olja till stekning

Starta upp pastakoket.
Skiva/dela bacon och fräs upp i en rejäl panna. Häll av fettet och låt ev baconen rinna av på hushållspapper.
Dela/hacka purjolöken och fräs tillsammans med champinjoner.
Under tiden delar du oliverna i halvor eller kvartar.

Lägg i oliverna och bacon. Häll på grädde efter behov.
Krydda med svartpepparn (och ev annan favvokrydda)

Låt puttra ihop.

Servera med den nykokta pastan och MASSOR av riven parmesan (om man nu gillar det) och ett rejält bröd
(alternativt knäckebröd)

Till detta serveras givetvis en kall öl eller ett pastapassande rödvin.

Lätt som en plätt!!!

//P
 
En enkel, men ack så god rätt...

Detta är en absolut favorit, lättlagad men funkar ändå klockrent på lite finare tillställningar ändå.

2 portioner eller något (jag = student ;))

1 paket bacon
Champinjoner efter tycke
En röd paprika
1 burk creme fraiche (paprika&chili helst, men annat funkar)
1/2 burk majskorn eller så mycket man vill ha (gröna jätten rekommenderas)

Kan serveras med både pasta, ris och potatis. Går även att variera med annan paprika och andra grönsaker och kyckling funkar lika bra som bacon om man vill ha lite variation. Lök funkar bra i också, men alla gillar inte det verkar det som.

Gör småbitar av baconet och paprikan och skär champinjonerna grovt. Fräs bacon och champinjoner lätt, i med paprikan en stund så den får lite yta också, och sen i med creme fraichen och låt koka ihop. Ungefär en minut innan man vill servera så åker majset i, får inte ligga för länge (min personliga åsikt) för då blir de för mjuka.

En favorit som sagt...

edit: salt och peppar såklart, och även andra kryddor har sin plats efter smak och tycke.
 
snabb carbonara

1 pkt bacon, skuret och hyfsat hårt stekt
1-2 vitlöksklyftor, lätt stekta

Koka ett pkt färsk tagliatelle, rör ner bacon+vitlöksfräs, häll över en rå äggula och veva runt. Riv över rikligt med parmesan, och snurra fler varv på svartpepparkvarnen än du tror behövs. En favorit hemma såväl som i bushen! Snabbt och gott.

Punkarn
 
Krux; sa:
Nåväl, här kommer mitt första bidrag, en liten rätt som ofta blir lagad när all fantasi är uttömd..;

Gjorde den igår hemma och den var uppskattad, tack för den. Dom andra tipsen var liknande så dom provar jag nästa vecka.


En rätt som jag ofta gör hemma är kycklinggryta, jag tar kycklingfilé men det går väl bra med vad kyckling som helst.
Skär filén i bitar och stek. Stek även med gul lök skuren i "båtar" (som Tina säger).
Sätt sedan i:
-röd paprika skuren i bitar
-kycklingbuljongtärning(ar)
-några limeblad (färska eller torkade)
-några cm. citrongräs skurna i lövtunna skivor, eller ett helt gräs som "bankas" och tas upp innan servering
-kokosmjölk
-röd curry efter smak (ganska mycket)
Låt puttra en stund, salta och peppra om det behövs, eller sätt i fisksås eller ljus soja för sälta.
Servera nudlar eller ris till.

/Ulf
 
Godaste trattkantarellsoppan!

Fungerar bara en regnig blåsig höstkväll.

minst 0.5 liter trattkantareller färska eller frusna
2 dl creme fraiche
2 msk tomatpuré
1 liten hackad morot
1 liten hackad gul lök
1 hönsbuljongtärning
1 dl mjölk
4 dl vatten
smör
mjöl

Fräs svamp tills vatten är borta tillsätt lök, morot och fräs lite till. Tillsätt övriga ingredienser, låt koka ca 30 min, red med lite mjöl.
Severa med vitlöksbröd och en pava rött vin!
[Ändrat av JohnnyL 2004-09-15 kl 16:01]
 
hotta upp pytten

En riktig nödlösning som dock är toppengod är att ta vanlig färdig pyttipanna, gärna finskuren. Riv i morötter, frysta majskorn och ärtor. Krydda med tomatpuré, svartpeppar och worstershiresås (stavningen?). Det blir faktiskt ganska så mycket mer spännande än bara Straight up!


Kan inte hålla mig, här kommer en till...

Potatispannkaka
1 l mjölk
3-4 ägg
4 dl vetemjöl (och en dutt)
1 tsk salt (typ)

riven rå potatis så det täcker en långpanna 2 cm
stekt fläsk i tärningar

Blanda ihop pannkakssmeten. Fördela potatis och fläsk i långpannan och häll över smeten, om du inte är rädd för kalorier kan man ringla tunnt med flytande margain på toppen för att få en fin yta. Grädda i 175-200 grader mist 50 minuter.
Detta är ingen snabblagad rätt men det är riktig skogshuggarmat, supergott och det räcker till MÅNGA.
Toppen att steka dagen efter.

A
 
Ojojoj...här blir man hungrig vill jag lova!! Den där pytten måste ju bara provas!!

Jag kan inte undanhålla er ett annat av mina absoluta favvorecept. Nu talar vi inte om något man "slänger ihop" en måndagskväll utan mera något att bjuda partnern på en höstlik fredag eller lördagsafton. Kanske kan passa bra nu när hösten närmar sig. Den här brukar vi ibland göra för oss själva men den passar äver utmärkt till bjudmat. Grytor kan ju alltid förberedas i god tid och sedan värmas på när gästerna känner sig redo. Håll till godo!

Kreolskans söndagsgryta (ej för bantare)

Ingredienser (4-6 portioner beroende på hungerstatus):

800 gram-1 kg fläskfilé
2-3 styck kabanosser (dom där långa, smala sakerna)
1 burk syltlök, ca 195 gram
1 burk svarta oliver, ca 225 gram
1-2 röda paprikor i strimlor
ca 1 dl hackade cornicons (såna däringa smågurkor, men det går ganska bra med vanlig smörgåsgurka också)
4-6 dl grädde (lite beroende på vad man vågar, jag tar ofta lite mer...)
1 matsked vetemjöl
ca 2 kryddmått grovmalen svartpeppar
1 och en halv tesked salt
Lite matfett till stekning
Potatis eller ris

Då börjar vi!

Putsa filén och skär den i ca 1 cm tjocka skivor som bultas ut lätt med handen. Skär korven i skivor. Dela oliverna på mitten. Kärna ur och strimla paprikan. Hacka gurkan.
Bryn sedan korven i en tjockbottnad gryta (jag använder en stekgryta), här behövs oftast inget fett eftersom korven är ganska fet i sig.
Ta upp korven och lägg åt sidan.
Lägg i lite matfett och bryn köttet jämt runt om. Strö över lite salt och peppar. Dofta över mjölet och rör om.
Lägg i syltlöken (spara spadet), dom delade oliverna, den hackade gurkan och den strimlade paprikan. Slå över grädden och rör om. Låt det hela koka upp och lägg sedan i korven.
Låt det sjuda lite försiktigt (inte koka häftigt), rör om ofta så det inte bränner. Låt sjuda i ca 10-15 minuter. Smaka av och krydda eventuellt med lite av syltlöksspadet (här får smaken avgöra men grytan ska smaka milt men med "många" smaker, grädden drar ju åt sig ganska rejält).

Dra av från värmen och låt grytan "vila" några minuter under lock.

Servera med kokt, pressad potatis (vilket jag tycker är godast) eller alternativt ris.

Lagar man denna rätt för att bjuda på så gör det absolut ingenting om grytan får "stå till sig" efter tillagningen. Som så många andra grytor blir den nästan godare. Bara att värma på när gästerna känner sig manade.

Till detta serveras med fördel några varma brödbitar av valfritt slag samt ett riktigt gott rödvin. Gör plats i tevesoffan med kaffetermosen efteråt....det här blir man trött av!!

God spis

//P
 
Wolf25; sa:
Eftersom det är jag som kommer hem först så är det jag som lagar maten hemma, så varje dag vid den här tiden brukar jag fundera på vad det ska bli till middag.
Jag tycker att jag har "snöat in" på ett fåtal maträtter och tycker att jag skulle behöva förnya mig med några nya rätter och jag är övertygad om att fler har detta problem.
Vad sägs om att inspirera varandra lite?

Middag idag ska i alla fall bli tonfiskröra med ris.
Verkligen snabblagat bara att koka ris och sedan blanda i tonfisk, creme fresh, frysta majs&ärtor och kryddor.

/Ulf

En klassiker är ju pulvermos under varmvatten-kran och några falukorvs skivor i brödrosten.
:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.