• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Men, Stockholm och Mälaren då?

Här efterlyses paddelsällskap på alla möjliga orter, men ingen i Stockholm.

Det kanske är så tätt med kajaker i Mälaren att man snarast önskar att man kunde få vara ensam...
(Jag är ny på detta, så jag vet inte hur tätt kajakerna kommer dugga i sommar.)

Hursomhelst, så skall jag placera min kajak på Ålstens båtsällskap. Jag tänkte börja med att fegispaddla lite längs stränderna, bort mot Drottningholm och vidare in bland Mälaröarna.

Strmbrg,
 
paddla till Drottningholm...

... får man inte göra om man är fegis. Det gjorde nämligen jag i söndags, och precis när vi som bäst låg och guppade, beundrandes Kungl. Bostadens proportioner och färgprakt, flanörernas flanerande och ångbåtens tutande, uppmärksammade vi en kvinnlig värnpliktigs försök att kommunicera med rop och viftningar. Kvinnliga värnpliktiga är jag generellt för, men just den här besatt inte alls röstresurser tillräckliga för ändamålet. Nyfiket paddlade vi nästan ända in till strandkanten - under idogt ropande "Va? Va?" - för att höra vad som sades, innan hon fick förstärkning av ett styck befäl med tillhörande megafon, som tydligt klargjorde att om vi inte omedelbart avvek från det militära vattenområdet ämnade de båda börja skjuta skarpt i vår riktning. Dessa hot om att göra hål i våra hyrda kajaker framfördes oavbrutet med upprörd stämma - till turisternas stora förtjusning - tills vi hade lyckats plaska oss utanför linjen med bojar.

Så kan det gå - vem påstod att paddling är ofarligt?

För övrigt är Ålstens båtklubb ett trevligt ställe - många sommarkvällar har jag där tillbringat som barn, hoppandes mellan vilt främmande människors båtar...
 
sjönöd

Stod hon vid vatten och vinkade à la "sjönöd" så hade du enligt sjölagen varit skyldig att bistå henne. Frågan är väl bara vilken lag som "smäller" högst...

Spärrbojar, markering eller något hade ju kunnat vara smart.

/Boris
 
Var ni innanför avspärrningen?

Det ligger ju ett band av bojar utanför slottets närmaste vatten. Missade ni dom eller? Det står visst nåt om vitesföreläggande, tror jag.

Strmbrg,
 
det är riktigt...

... det finns ett ganska tydligt band med bojar med små "Kom inte hit o mucka gräl"-skyltar på, och dom lyckades vi missa. Dels genom att komma smygande längs kajen där ångbåten lägger till, men mest genom att paddla bredvid varandra och filosofera kring hur slottet gör sig allra bäst från vattnet (vilket ju förstås beror på att det var så man förr tog sig dit). Så det var faktiskt vårt fel.

Det var mest lite humor det där att vi inte hörde vad hon sa och därför paddlade allt närmare, medan allt hon ville var att köra bort oss...

stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomeu Paddelkompisar i västerorts (Stockholm) Paddelkompis 10
Mikael.J Stockholm - ca Väddö kanal, start 17e juli. Paddelkompis 0
hamrin Stockholm-sundsvall Paddelkompis 2
LUKA Pada långt ut/öst i Stockholm Skärgård?... Paddelkompis 0
khmd Stockholm och andra ställen Paddelkompis 0
andre123 Söker paddelkompis i Stockholm Paddelkompis 0
opabinia Örebro -> Stockholm v26 Paddelkompis 6
calee Paddla i Stockholm och med omnejd! Paddelkompis 4
Mackan2 Gustavsberg - Stockholm ToR söndag 12 maj Paddelkompis 0
idaberge Sällskap till nybörjarkurs i Stockholm Paddelkompis 5
Robban79 Paddelkompis till nybörjare i Stockholm Paddelkompis 12
NaturJohan Kajakkompisar Stockholm Paddelkompis 0
mist paddelkompis vaxholm och stockholm Paddelkompis 2
LUKA kajak tour i Stockholm Skärg. från 17/08... Paddelkompis 0
kalle2 Bad å Sol Stockholm v32 ? Paddelkompis 0
Robban79 Akut paddelkompis i Stockholm/Nynäshamn. Paddelkompis 0
diderichsen paddlingstur i Stockholm under påskhelgen Paddelkompis 0
ErikSödersthlm Paddling Stockholm då och då Paddelkompis 1
the_nice_dude Kajakklubb eller paddelkompisar i Stockholm Paddelkompis 8
tulle79 Paddelgäng v.29 vardagar? Stockholm Paddelkompis 4
bardon Kajakförvaring i stockholm? Paddelkompis 1
Schneehase Paddla övernattningstur 16/17 Maj runt Stockholm/Uppsala Paddelkompis 7
emil. Vår-paddel-kompis i Stockholm Paddelkompis 8
Tompa_85 Göta kanal Göteborg-Stockholm Paddelkompis 2
-Stina- Dagstur 9/11 Stockholm Paddelkompis 0
naturtrogen -68 Paddelkompis i Stockholm? Paddelkompis 5
calypso63 Till Birka från Stockholm Paddelkompis 0
dunderbjorn Umeå-Stockholm Paddelkompis 0
azet Söker paddlingspartner i Stockholm Paddelkompis 13
sussie.f Paddelkamrat Stockholm.. Paddelkompis 1
Joakim Ambrosson Paddelkompis Stockholm Paddelkompis 0
Emipem Paddelkompis, augusti, stockholm, runt 15 år Paddelkompis 1
magnushem Kajak Stockholm vecka 32 Paddelkompis 0
Joakim Ambrosson Paddling Stockholm/Värmdö Paddelkompis 0
Joakim Ambrosson Paddling i Stockholm Paddelkompis 1
cattis77 Paddelkompis i stockholm Paddelkompis 16
egron Sökes: paddelkompisar i Stockholm Paddelkompis 5
Sigridblot Paddling I Stockholm? Paddelkompis 9
kalle2 Kajak Stockholm Paddelkompis 0
leif_tjms paddling Mälaren/saltsjön Paddelkompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.