Meindls garanti?

Mina Meindl-kängor som tjänat mig så väl har börjat läcka. Bara att slänga och köpa nya tänkte jag. Men så drog jag mig till minnes att en gammal bekant som är en riktig friluftsräv sagt nån gång att Meindl har livtidsgaranti på, ehm läckage? Tycker det verkar lite otroligt så någon kanske kan avfärda?

Henrik
 
Livstids garanti

Med "Livstids garanti" avses i regel inte användarens livstid, utan snarare produktens dito.

Dvs: om kängan läcker inom en tids/användar-rymd som kan anses ligga inom en rimlig livstid för densamma, sà kan du reklamera. Är â andra sidan kángan váldigt vál anvánd och fâr anses ha levt ut sitt naturliga liv sâ är det snarare án reparationsfràga.

För nya och lite anvánda produkter som läcker är det ett solklart reklamations-fall. För en helt nedgàngen och utsliten produkt ett lika solklart icke-reklamtions-fall.

Dárimellan finns det ett ganska stor grâzon där fabrikantens / detaljistens tolkning spelar den avgörande rollen om hur det ska klassas.

Förutom ovan regler finns det i mânga lánder konsument-skydds-lagar som reglerar en del fall. Dessa sátter ofta antal âr efter inköp som gräns för sina bedömningar.

Anledningen till att mânga skofabrikanter föredrar att ge "livstids garanti" istf. konkret antal âr är att en skos "liv" inte beror pà antal àr utan pà frekvensen och typen av anvándning samt hur kángan vàrdas.

Slutligen. Om en kängas membran lácker sà innebár ju inte det att hela kängan är helt obrukbar och hör hemma i soporna. ^ena sidan gâr det faktiskt att byta foder, och skulle man inte vilja/kunna góra det sà funkar den ju nu lika bra (eller dâligt) som en känga utan membran...

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-05-17 kl 23:47]
 
Re: Livstids garanti

malindo; sa:
....
Slutligen. Om en kängas membran lácker sà innebár ju inte det att hela kängan är helt obrukbar och hör hemma i soporna. ^ena sidan gâr det faktiskt att byta foder, och skulle man inte vilja/kunna góra det sà funkar den ju nu lika bra (eller dâligt) som en känga utan membran...

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-05-17 kl 23:47]
...fast den andas sämre;)
Mvh Raskesven
 
Köpte kängorna på en intersportbutik för några år sedan, vem ska jag reklamera hos; någon annan Intersportbutik, någon generalagent?

Henrik
 
I regel bör man väl gâ den naturliga kedjan, fast baklänges, sà att sága, dvs du bör reklamera i den butik dár du köpte skon (Intersport bestâr ju av enskilda handlare i ett "löst" sammansatt inköps- och marknadsförings-kooperativ, sâ jag tvivlar att nâgon annan affär inom samma grupp vill ha nâgot med din kánga att göra).

Skulle de inte vilja hjälpa till sâ bör du i andra hand kontakta generalagenten i Sverige.


Viktigt att námna (jag glömde detta i ovan inlágg om livstidsgaranti), är att dylika garantier brukar gálla enbart för problem som beror pâ klara fabrikationsfel och/eller materialfel.

Alltsâ, sammanfattandes, Livstids Garanti gáller för problem som uppstâr inom produktens normala livstid, förutsatt att det rör sig om klara fabrikations/materialfel. Produkten bör ha anvánts och vàrdats pà ett tillbörligt sátt.

Ovan är generellt. Om just Meindl har andra regler eller inte vet jag inte.

Mvh / Mats
 
Eftersom konsumentlagen har blivit tillfixad och förbättrad för oss konsumenter så rekomenderar jag dig att kontakta din komuns konsumentombudsman för hjälp i frågan, han/hon kan snabbt och lätt tala om för dig vilken väg du skall gå samt att man ofta får lite tips och trix!!
 
Meindls två-årsgaranti, som troligtvis gäller för fabrikationsfel, verkar inte gå utöver Konsumentköpslagens regler. Däremot har en bekant reklamerat ett par kängor (Island pro, tror jag) efter att två år hade gått och Meindl bytte ut dem. Bara att reparera dem efter två år vore generöst. Tyvärr brukar den typen av generositet missbrukas så att företaget får strama upp reglerna. Men i ditt fall borde du ju höra med butiken och/eller Meindl.
 
Har fått igenom en reklamation hos Meindl efter 1,5 år. Slitna men de var generösa. Min vän försökte samma sak men fick tillbaka kängorna efter genomfört "slungtest" och fick EJ igenom sin reklamation. Däremot erbjöd man sig att reparera till självkostandspris. Vilket tyvärr var för högt, men ändå. Försöka duger!

PS. Mina "nya" kängor är numera lagade med silvertape på insidan hälen (där de flesta kängor går sönder), med Liqueseam på tårna och med nya öglor hos en skomakare. De rullar på än...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.