medel att bevara färgen

Hej!


Är en ägare till Prijon å vill att den skall hålla samma fina färg, letar efter något som motverkar
solblekning. Finns detta??

//Micke
 
Det finns klarlacker och vaxer som bevarar färgerna.
Leta efter UV-skyddande lack eller vax så hittar Du säkert någonting som fungerar.

Det handlar helt enkelt om att lägga ett "solskydd" över färgen.

Den min firma marknadsför fungerar säkert utmärkt men eftersom jag inte får göra reklam på sidan så bör jag inte nämna dess namn.

/Peter
 
Det lär nog bli svårt att klarlacka på ett plastskrov, plasten är ju lite "fet" (Om det nu är det vanligaste Prijon materialet du har).

Det enklaste är ju att förvara den övertäckt när du inte paddlar.
 
Det lär nog bli svårt att klarlacka på ett plastskrov, plasten är ju lite "fet" (Om det nu är det vanligaste Prijon materialet du har).

Det enklaste är ju att förvara den övertäckt när du inte paddlar.

Det finns plastprimers som fungerar bra även på "feta" plaster.
Glasfiber är ju en baggis att lacka på om man ska jämföra plaster ;)

Att täcka över ska man nog försöka göra hur som helst.

/Peter
 
båtvax?

Hej!


Är en ägare till Prijon å vill att den skall hålla samma fina färg, letar efter något som motverkar
solblekning. Finns detta??

//Micke

Jag vet inte hur båvax fäste på en plastkajaks feta yta men på min glasfiberkajak funkar det utmärkt och kajaken glider superlätt in iförvaringsfacket med heltäckningsamatta då den är nyvaxad.

/Patrik,med en Tahe Mari 3 extra
 
Färgen

är kosmetisk men UV-strålningens negativa effekt på hållfastheten på vissa plastmaterial är inte försumbar. Alltså starkt argument för att förvara under ljustät presening eller liknande. Just färgen kan faktiskt i sig vara ett skydd och jag tror att ju mörkare färgen är desto bättre effekt.

Har t ex haft paddelhållare i nylon på min 25 år gamla Lisa och märkt att vita håller betydligt kortare än svarta.

Styren i glasfiber eller kolfiberarmerade plastkajaker lär tåla UV-ljus bra. Hur är det med epoxy polyeten ABS etc?

Thure
 
En vit färg (oftast oorgansika pigment) skyddar allra bäst mot UV-strålning eftersom den reflekterar bort det mesta. Dessa pigment bryts heller inte ner av UV som organiska pigment gör. En mörk färg är mörk just för att den absorberar många våglängder.

Thures kommentar ska verkligen tas på allvar. Plaster är väldigt känsliga för UV.

/Peter
 
Furnirure oil

Hi Micke, I have seen some people wipe the HTP kayaks with furniture polish, this replaces the oils etc and makes the kayak look newer. (Just do a test patch first to check there is no negative reaction).

There is a UV stabilisor in the actual plastic, but the color can / does still fade, so the best is like any other material, glass, or plastic keep it out of the sun.Call me if you have any questions.

Dont use any wax, I have had some humorous pictures of HTP kayaks covered in white wax in the past :-0

MVH

James
/ Kajaktiv
Hej!


Är en ägare till Prijon å vill att den skall hålla samma fina färg, letar efter något som motverkar
solblekning. Finns detta??

//Micke
 
Tack för svaren!

Det får blir som James skrev, hålla kajaken borta från solen när den inte används.

Trevliga Turer med kajaken i sommar....

/Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen? Paddling allmänt 81

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.