Marocko?

Är det någon här som cyklat i Marocko? Jag tänkte åka dit och träna lite i November. Ingen regelrätt cykelsemester, utan lyxhotell och 5-6 timmar i sadeln varje dag. Är intresserad av hur vägarna är etc. Sannolikt tar jag crosshojen, men det kan bli MTB också om det är att föredra.

/Henrik
 
Svar ang. Marocco...

Hallo!

Jag planerade en tur till Marocco men flyttade turen till Spanien p.g.a. kriget i Irak. Vilket var lite överilat... Mötte ett äldre par i Andalusen som precis kommit därifrån och var lyriska. Deras tips: långt mellan hotell, trevliga människor, barn som gärna står ivägen och vill ha skolpennor (får dom inte det kan det komma en sten...), underbar mat, och dom föredrog södra delarna från Agadir. Lugnast och värt resan. Dom använde en Dog Dazzer flitigt på envisa arga hundar. En dosa som med sitt ljud skrämmer dem. Finns att köpa i England. Föresten den enda prylen dom blev bestulna på. Och det var mer slarv än ett tecken på att Marocco slulle vara farligt. Ett trevligt land med stor natur och gärsfria invånare. Gör du turen vill jag, och säkert andra, höra om dina erfarenheter och vilka vägar du valt.

Go tur... Jürgen
 
Hej!

Har tyvärr inte cyklat i Marocko men däremot offroad. Utgick från Beni Mellal i centrala Marocko och åkte på vägarna över Atlasbergen till Ksar es Souk och därifrån till Marrakech via Quarzazate. Och åter till Beni Mellal. Naturen är storslagen! Landskapet växlar mellan tätt barrskog, högresta berg med snötäckta toppar och eviga sanddyner. Vägarna över atlasbergen är till en början asfalterade, övergår sen till grusvägar. En mtb kommer funka. Det finns inget överflöd med lyxhotell med däremot jävligt mysiga vandrarhem i sten, oftast med riktigt bra käk. Vägarna genom öknen (från Ksar es Souk till Quarzazate kan vara svåra att hitta, guider finns, ca 150skr/dag). Men även de går att cykla mtb på, bitvis sandigt. (Jag tänkte under resan att hit ska jag någongång återvända och cykla!)
Den vackraste delen var enligt mig mellan Marrakech och Quarzazate. Landskapet är duktigt kuperat! Om du vill ha platt landskap rekommenderar jag vägarna längs kusten. Tänk på att trafiken i Marocko sällan är bra för hälsan, såg på tre veckors tid lika många dödsolyckor. Men trafiken är mycket mildare i bergen, bitvis obefintlig.

Om jag åker till Marocko på cykelsemester skulle jag flyga till Marrakech och därifrån över Atlas bergen till Quarzazate(gott om lyxhotell med till synnes svalkande pooler, väldigt inbjudande efter en svettig dag på hojen...) och sen dagsturer.

/Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dumuzi Marocko. Långcykling 5
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Joakim3 Cykla till Marocko Långcykling 17
Sverige-Marocko Långcykling 5
millerflip Asien, Marocko Långcykling 1
Klaus Marocko två veckor i november? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.