marindatabaser och kvalitet

Jag fundrear på att köpa en GPS med marindatabas i, dvs sjömärken o fyrar. Inbildade mig då att jag kan klara mig ganska långt utan kartor i GPS:en.Tänkte att GPS med fyrar o sjömärken + pappreskort bord kunna fungera.
Nu har jag dock läst att de marindatabaser som följer med inte är särskilt bra. Det lär skilja upp till 500 m mot verkligheten. Någon som vet?

[Ändrat av kanotisten 2003-02-22 kl 09:15]
 
Jag har en GPS76 med marindatabas inlagd. På de ställen jag har haft möjlighet att jämföra kan jag säga att databasen inte är speciellt bra. Följande mail-utväxling med Garmin hade jag för ett tag sedan:

Fråga:

There seems to be some errors in the positions in the International Marine POI database. I have one example, a lighthouse I use to pass by boat. The postion from the swedish official chart is: N 61 deg 30.58 min, E 17 deg 12.45 min (WGS 84). When I put the cursor over the corresponding symbol in the GPS 76 I get N 61 deg 30.99 min, E 17 deg 12.99 min (WGS 84). There seems to be some sort of truncation problem. Similar diffences can be found for other buoys or lighthouses. With this kind of error you cant trust this database at all. Does this concern only the swedish data?

Svar:

The Marine POI database is only a guideline database, from a free source in the US, which has never been corrected by them since we first obtained it - it should only be used for guideline purposes.

The level of accuracy they quote goes from within 25m for harbour based data, to over 1000m for off-shore data.

Regards,

Tony Broad
Service/Support and MIS Manager
Garmin (Europe) Ltd

/Esbjörn
 
Magellan

Tack för svaret Esbjörn, Det är alltså så som jag anade....

Undrar om det är samma sak för Magellan. Jag kommer nog att besöka båtmässa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Billig GPS-logger/kvalitet okänd Navigering 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.