Mapsourcekartan

När jag tittar på friluftskartan pro i datorn så står siffran 25 ibland vid vissa höjdkurvor, kan göra detta fast det bara finns en höjdkurva i området och således ej bör vara 25 meter högt..eller? har letat i manualen men hittar ej förklaringen.

Ett annat bryderi är i min gpsmap 60c när jag söker efter små byar med "find" funktionen så hittar den nästan aldrig dessa fast de är markerade i kartan när jag letar fram dem med pilen i kartbilden, varför är det så? Har läst manualen men hittar ej eller är det jag som inte fattar??

Tack på förhand.
 
Det är bara 25 meterskurvorna som är digitalt attribuerade i lantmäteriets databas för terrängkartan Sen kan det väl möjligen bero på graden av inzoomning om du kan se de mellanliggande utritade men inte höjdsiffreförsedda femmeterskurvorna utanför fjällkartan (där gäller tio meter och allt attribuerat)

För att finna en liten by måste du söka på Cities (eller vad det står om man nu har Mapsource på svenska) och inte på geographical places för dom syftar på platsnamn icke ortsnamn.

Tolg är en liten by norr om Växjö, hittar jag direkt. Böle är väldigt litet, finns också med.
 
Jag är inte säker på att jag hänger med där med höjdkurvan.. Området som 25m står i vet jag är platt landskap då jag själv varit där. Är ej i fjällen utan i norra uppland.

Sedan detta med städer/byar om jag ska hitta byar måste jag hela tiden välja friluftskartan pro som förval i menyn när jag söker i "städer" via find-knappen. Hur gör jag så att gps:en hela tiden enbart söker i firluftskartan pro?

/nybörjaren
 
Du väljer enbart FriPro vid ikonen rund ring med i efter att ha tagit menu >setup map >enter utgående från att du har kartsidan uppe.

Svårt att veta om 25meterskurvan eftersom du ej angett platsen/koordinaterna.
 
Ja. Kurvan visas var tjugofemte meter men det är den aktuella höjdsiffran som står invid kurvan.

Det finns alltså även fem meters kurvor, men då får man räkna sig fram mellan utsatta höjder för att se vilken höjd en specifik femmeterskurva visar.

Lägger man de attribuerade tiometerskurvorna från gamla friluftskartan över Fripros kurvor stämmer det så dåligt så det är ingen idé. Terrängkartans höjdkurvor är förmodligen mer korrekt positionerade samtidigt som en del detaljer slätats ut.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.