Man stångades ihjäl av bergsget..

DN-artikeln skiljer sig ju rätt rejält från den andra.

Vad jag ser i den amerikanska artikeln finns det ingen som vet HUR geten anföll. Han blödde från benet men ingen vet om han blev stångad, biten, sparkad eller vad...

Sen skriver DN att geten var känd för att vara agressiv, det tycker jag saknas stöd för i den andra artikeln.

Dödsorsaken är väl heller inte fastställd vad jag kan se? Han KAN ju mycket väl ha dött av en hjärinfarkt eller nåt?
 
DN-artikeln skiljer sig ju rätt rejält från den andra.

Ja, det är ju inte sällan som historien ändras en hel del när man kommer närmare källan.
Det märker man ju ganska ofta lokalt i Sverige när man jämför rikspressen (dvs storstadens lokaltidningar) med lokalpressen på stället där det hände. Den stora tidniningen rapporterar en gång och går sen vidare, lokalpressen följer upp och fördjupar.

Med tanke på att det tar nån minut att hitta bättre källor innan man själv bildar sig en uppfattning så är ju valet lätt. :)

Så i det här fallet vet inte inte exakt hur attacken gick till (eftersom de inblandade är döda), eller om just den här bergsgeten var känd för sin aggressivitet.
 
Getterna inte bara bor där, det är deras terräng. Säsongsvis blir bockarna ätt tuffa och besvärliga. Det borde var bekant för de som vistas där. Har själv blivit utmanad av både gems och hjort, men jag valde att vika, vilket de gillade.
När björn hävdar rätten till ens byte finns det bara två vägar att välja. Vilken skulle du välja?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.