Malmö - Köpenhamn ??

Hej på er,

behöver tips om överfart Malmö - Köpenhamn.

Tänker genomföra detta med en god kamrat och en VKV Yoo-a-Kim.

Kommer vi bli sänkta av någon tanker eller är det lungt?

MVh,

Kristian
 
Jag tror inte det är någon större fara med tankers och dyligt. Men om ni håller er i närheten av bron så är det lättare att ha koll på på båttrafiken. Bropelarna ger bra skydd vid möte. Och sen har ni ju en chans att göra en mellanlandning på Saltholm också.

/g
 
Överfartstips...

Hej!

Håll Er Söder om bron så undviker Ni båttrafiken.

Var dock vaksam på alla snabbseglande mindre segelfarkoster som "härjar" i området!

Lycka till!

Pontus L
 
Träffade en kille som jobbade i en dykbutik på Söder i Hufvudstaden och vi råkade börja prata om vinterpaddling. Jag berättade om några turer jag gjort och efter ett tag berättade han om en lång tur han gjort i Europa..en helt annan sorts tur än de jag gjort. En lärdom är att självrisken är hög om man försöker paddla Malmö-Köpenhamn i mycket hård vind och strömt, grunt vatten. Dessutom i december månad.
Hursomhelst, speciell kille med en speciell historia som även finns på nätet http://www.vitudden.com/europas_floder_intro.htm

/ola
 
Just det ja! Den galningen! Läste hans story för rätt länge sedan och kommer inte ihåg allt, men jag kommer ihåg att jag reflekterade över vissa saker, tex att paddla långt mitt i vinter utan flytväst! och att genomföra en sådan strapats utan att planera speciellt mkt? Varför gör man det? Jag kan förstå att längtan efter äventyret är starkt och att man inte måste lägga ner en förmögenhet på prylar, men en flytväst hör väl ändå till de sakerna som man minst av allt vill prioritera bort, speciellt mitt i vintern?? Nä, jag förstår det inte och jag tycker att det är dumt. Kalla mig pessimist eller vad ni vill, men så tycker jag!

Fredrik
 
Söder om bron?

Vet inte om det är mindre båttrafik söder om bron, de flesta båtarna går igenom sundet, inte tvärs över.

Men följ bron så skall det inte vara nåra större problem. En bit till land tidvis dock. Och hårt trafikerat i farleden, så ta en titt på sjökortet.

Och tänk på att det är landstigningsförbud på Pepparholmen! Och tidvis på Saltholm också? Såsom fågelskyddsområde? -Jag brukar inte paddla så långt på kvällspaddlingarna, brukar bara följa kusten och som längst vända borta vid brofästet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.