Måla om canadensare?

Jag har en canadensare (glasfiber) som är i behov av ommålning - förutom lite plastarbete - innan den går att använda. Vad har ni för tips och idéer om det? Den gamla färgen är så pass illa däran att jag tänkte satsa på fullständig ommålning, inklusive det grundarbete som blir nödvändigt.
1. Vilket grundarbete måste göras?
2. Vilka färger är lämpliga, 2-komponent, gelcoat, epoxy, båtfärger?
3. Har ni några bra länkar till sidor med tips och idéer?

Axel.
 
Hej!

Innan du ger dig på målning rekommenderar jag ett seriöst försök med rubbing, eller kanske till och med ett mycket fint våtslippapper. Fast det kanske du redan testat?

Plastbåtar är för det mesta inte målade utan det är ytterlagret gelcoat som ger finish och färg. Rubbingen nöter bort den yttersta fula ytan och polerar fram en ny.

För övrigt tror jag att gelcoat är svårt att applicera på skrovet och få ett bra resultat. Tvåkomponentsfärg gissar jag är bästa lösningen.

mvh

Anders
 
Kan man rubba är det bra, men om det ska göras diverse pastarbeten och det finns repor osv osv, så kan det nog vara läge att måla.

Det är rätt vanligt att man målar om plastmotorbåtar när de till sist ser för trista ut. Ofta tror jag att man använder billack, men det finns nog även 2-komponentsbåtlack. Har läst på någon kajakhembyggarsida om hur ett bygge avslutningsvis lackats; möjligen är det lite av en trend att numera börja lacka stripbyggen i nån kulör, så kolla på såna hemsidor (du får säkert snart svar här också...).
 
Billackerare

Hej.
Jag lämnade in på en billackeringsfirma.
Mycket välgjort och färgen sitter kvar (efter tre år)!
Kostnad 2.000:-
 
Mitt tips är att du undersöker färgerna som finns i en båttillbehörsaffär. De är avsedda för marint bruk.

Mitt personliga val hade nog fallit på en tvåkomponentsfärg, som jag tror (hoppas ?) skall vara tåligare än enkomponents. När det gäller verktyget att måla med skulle jag väja en påstrykare (ser ut som en fliten filmatta på ett snedmoterat handtag). Detta för att resultatet blir jämnare.

Om det finns stora/djupa sprickor i gelcoaten bör du laga dem först. Gelcoaten har nämligen till uppgift att vara vattentät (glasfibern skall helst inte bli fuktig, eftersom den då spricker om vattnet fryser).

När det gäller grundarbetet som måste göras så kan det skilja sig lite åt beroende på vilken färg du väljer att använda, men du får räkna med att tvätta alla ytor som skall målas med något passande lösningsmedel. För tvåkomponentsfärg lär det bli aceton, och därmed hade jag velat ha andningsmask.
 
Aceton, polyester, gelcoat och härdare finns till mycket bra priser på en känd lågprisbilreservdelskedja...
 
Inte vanlig båtfärg, bara!

Heja! Du blir kompis med din kanot av sådant jobb, jag blev det i alla fall. Låt bara ingen färghandlare lura dig till att använda vanlig enkomponents båtfärg, det håller inte när du lägger till och släpar upp på land. Du lägger ner så mycket jobb att du ska kosta på dig en tvåkomponentsfärg, tycker jag. Gelkoat går, men är mycket svårare att använda, även om detta är en andrahandruppgift (fast från folk som jobbar yrkesmässigt med plast). Det är inte lätt att få färgen helt jämn på ett kanotskrov - så den som föreslog en billackfirma visste allt vad han gjorde! Lyvka till! Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.