madrassdilemma

De båda senaste åren har jag gjort fyra turer,
1) Sydalperna, 21 dagar
2) Skarvheimen+Jotunheimen, 9 dagar
3) Pyreneerna, 19
4) Breheimen+Jotunheimen, 10

Jag kom att pröva lite olika sovlösningar. Tur 1)
blev det Haglöfs Blacklite+Ridgerest. Frös en del om
överkroppen. Bestämde mig inför 2) för min varma Ajungilak,
1.3 kg + Therma (kort), men bytte inför resan mot
Haglöfs LIM, vilket sparade 6 hg.
Problemfritt, även vid morgontemperaturer
nära noll.

På 3) valde jag samma lösning och även här
var morgontempen nedåt noll (efter klara nätter).
Trots pyspunka värmde det bra; men jag låg illa.
Kläder under madrassen hjälpte en del.
På 4) återgick jag till Ridgerest+LIM; återigen
frös jag en del kring armar och axlar. Luva och vantar
(om dessa var torra) hjälpte en del. Satsar framgent
på ett par vantar för stigen, ett för lägret.

Att jag förs en aning, med 7 grader i tältet (termometern hänger
i taket), kring axlar, men inte fötter, antyder att problemet
är madrassen. En Therma med pyspunka isolerar bättre
än Ridgerest! Det trista är att en fullängds Therma skrymmer
och väger för mycket; så jag väljer kort och kompletterar
med ryggsäcken i fotänden, vilket fungerar mycket bra.
Trist bara att behöva packa ur allting.

Sen är det detta med punkan. Det går an att laga hemma,
där man kan sänka ned madrassen i ett badkar; men i naturen
rör sig nästan allt vatten. Jag fann det OMÖJLIGT att hitta
hålet under den pyreneiska turen.

F ö har jag kommit underfund med att godtycklig madrass
måste kompletteras med kudde (2 hg), som också
behövs vid matlagning och McKenziegymnastik i det fria.

Någon som vet en lösning som kombinerar fördelarna hos
Ridgerest (lätt vid full längd) och Therma (god isolering).

il C
 
Lokalisera pyspunka

Hej Peter.

Ett knep att lokalisera var man fått pyspunka är att använda såpvatten. Man måste ha med sig några cl såpa, förslagsvis i en gammal medicinburk med skruvlock, en burk för kontaktlinser, eller en liten Nalgene burk. Såpa + vatten (såpvatten) stryker man ut på madrassen och det blir bubblor där luften läcker ut, såpbubblor kallar barnen det. Man kan använda annat än såpa, glycerin tror jag går bra, kanske duger diskmedel som Yes, men fråga någon av dina kolleror som är fysiker eller kemist. Prova hemma på en gammal cykelslang.

Per Brune Y-75
 
Sittunderlag

Jag vet inte vilken Therma du använder men eftersom du är viktmedveten så är det kanske UltraLite 3/4?

Om du använder en vanlig standardmodell kan ju lösningen annars vara att välja en tunnare och längre modell som fortfarande värmer mer än ett Ridgerest och inte tar mer plats än den kortare standardmodellen.

Annars skulle jag testa Ridgerest tillsammans med ett enkelt sittunderlag under skuldrorna för bättre isolering.

/J.
 
Uppblåsbart

I år skaffade jag (efter tips här på sidan, se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8189) en uppblåsbar madrass (www.wildo.com). Den tar hoprullat ungefär lika stor plats som ett 3/4 Ultralite Thermarest men är hellängds, och rätt mycket bekvämare..

Dock väger den 520 gram och inte 360 som de anger på websidan.

Det löser ju dock inte problemet med pyspunka. Och den här madrassen lär inte värma alls om det inte är luft i.

Någonstans här på sidan tyckte någon att en luftmadrass isolerar mindre bra eftersom luften kan cirkulera i den, vilket den ju inte kan i en Thermarest. Det är möjligt att så är fallet. En natt tyckte jag att det blev lite kallt om baken, men det kan ju ha berott på att jag inte blåst upp det ordentligt.
 
Wildo igen

Wildo säger att de numera levererar de något tyngre madrasserna eftersom "det klarar tuffare tag och mer slitage. Vi tycker att det är bättre med lite högre vikt med bättre slitstyrka."

Och det må så vara. Det är ju möjligt att de kan ta hem den lättare varianten om man ber dem, och ber tillräckligt många gör de det säkert.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.