Macpac

Någon som har erfarenhet av Macpacs ryggor? Jag har tittat på Macpac Glissade 80 L och den ser schysst ut och sitter bra. Jag hade tänkt att använda den under veckoturer i fjällen dvs relativt tungt lastad (max 25 kg). Ett alternativ är Norröna Synkron som också sitter kanon. Dock är macpacen lättare (3.1 jämfört med 3.8 kg) och har dessutom en daypack i form av ett midjebälte integrerat i säcken. Någon som har nån åsikt vad det gäller dessa ryggor?

Anders
 
Förra sommaren investerade jag i en Macpac Glissade i storlek 4, dvs 80 liter. På Nya Zeeland (där Macpac kommer ifrån) har märket ett väldigt bra rykte och säljs överallt. De anses vara mer eller mindre outslitliga.

Rent utseendemässigt tilltalar ryggsäcken mig eftersom den är ganska "ren", utan några onödiga extradetaljer. Samtidigt tycker säkert en del personer att just sådana detaljer är nödvändiga, men jag upplever att jag klarar mig utmärkt utan till exempel sidofickor.

Den är skön att bära och jag bar utan problem laster på 25 kilo i en vecka i ganska krävande terräng. Jag upplever den som en väligt prisvärd säck, väl i klass med dyrare modeller. Det jag upplevde som mest negativt var att avbärarbältet gjorde huden på höfterna väldigt irriterad efter några dagar. Tillslut såg det ut som om någon hade sandpapprat mig med ett grovt sandpapper. Vet inte om det berodde på ryggsäcken i sig eller något annat. Jag svettas en hel del när jag går, vilket också kan ha bidragit.

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera ett köp om du tycker att den känns bra och sitter skönt.

Mvh
/Per
 
Rödskinn

Spånade lite angående huden som blev röd. Det var väl inte en allergisk reaktion månntro? Jag funderar på om du kanske hade tunna shorts på dej, svettades och svetten drog kemikalier från avbärarbältet in till huden, som då blev angripen.

Lundhags Motion verkar ju "lukta". Vet inte om det är nån farlig lukt, men det är inte så roligt när dom börjar slarva med kemikalier för mkt. Om man andas in t.ex mjukgörare (som avges från vissa plaster) så sätter de sej på hormonreceptor som finns på våra kroppars cellmembran. Detta kan isåfall leda till sjukdom.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.