M59 och M90

Ni som är lite yngre än jag är kan väl berätta fördelen med de berömda M90 byxorna.

Själv är jag uppvuxen i M59 från 15 års åldern och i dag över 40 strecket. Trampat på krokarna många gånger och spätt bort kilo vis med knappar i linningen. Mitt största problem med alla vanliga byxor som friluftsaffärer har är att jag fick inte samma kropp som kläderna. Kort och tjock för att förenkla det hela.

Varför jag frågar är att Recon skriver på sin hemsida att de har en enfärgad M90 som de ska få in under sommaren. Är M90 så bra eller ?

Annars är jag Taiga frälst pga deras utbud av storlekar.

Svenjohansson; sa:
Ni som är lite yngre än jag är kan väl berätta fördelen med de berömda M90 byxorna.

Själv är jag uppvuxen i M59 från 15 års åldern och i dag över 40 strecket. Trampat på krokarna många gånger och spätt bort kilo vis med knappar i linningen. Mitt största problem med alla vanliga byxor som friluftsaffärer har är att jag fick inte samma kropp som kläderna. Kort och tjock för att förenkla det hela.

Varför jag frågar är att Recon skriver på sin hemsida att de har en enfärgad M90 som de ska få in under sommaren. Är M90 så bra eller ?

Annars är jag Taiga frälst pga deras utbud av storlekar.

Jag tycker M90 är ypperliga som friluftskläder men jag skulle velat haft dubbelt tyg i baken och på knäna för fuktens skull. Sliter ut ett par M90 gör man inte om man inte fastnar i taggtråd eller liknande.

annars är dom klockrena.
Ett par helgröna eller skulle nog sälja bra.

Storlekarna på dom militära M90 var enligt längd och vikt. Benfickorna var helt ok dragkedja på dom. Inga bakfickor.

M-nittisar...

Hej Sven,

jag har hyfsat med erfarenhet av båda uniformssystemen (m/59 från värnplikten samt m/90 från utlandstjänst)...

Vad jag minns finns m/90 i storleksintervall om 5cm samt 10kg och i princip valfria kombinationer dem emellan, även om vissa är vanligare. Detta gäller dock enbart kronans eget utbud.

Den stora skillnaden, upplever jag, är att m/90 är mer att likna vid ett modernt friluftssystem med skalplagg. Tyget är tunnare än i m/59, även om slitstyrkan är god och regnskyddet mycket bättre. m/59 är mer att likna vid "jeans"-modellen, dvs en form av enhetsplagg.

Själv föredrar jag ett par m/59 som "arbetsbyxor" eller annan "slitage"sysselsättning. (Alternativt ett par m/90P vilket är pansarmodellen som är fodrade/försträkta och mer lika m/59 i känslan). Men som helhet är m/90 definitivt att föredra :) anser jag.

Väl mött
Niklas

M90 är en fin byxa som funkar bra, dock föredrar jag nog polisbyxan framför M90. Det som skiljer är att polisbyxan har hällor för dubbelt bälte, dragkedjor vid alla fickor, dubbelt tyg på smalbena så att det blir dubbelt under knäna när man sätter sig på dem, extra fickor utanpå benfickorna. Sen skiljer sig tyget även, då M90 är 50/50 boull/polyester om jag inte minns fel medan polisyxan är 90/8/2 Nomex/Kevlar/Antistat. Dock upplever jag M90 som klart lättare, mne jag har aldrig jämfört dem bredvid varandra. Problemet är väl att polisbyxan inte säljs till allmänheten...

Fördelar med M 90:

Inbyggd damask i benslutet
Sitter skönt (saknar M 59:s inbyggda gällivarehäng)
Finns i många storlekar
Stora benfickor
Robust konstruktion
Har byxkrokar
Ventilerar bättre än M 59
Torkar snabbare än M 59

Jag letade själv länge efter en bra ersättare till 90-byxan, och hade svårt att hitta något bra alternativ på den vanliga marknaden (butikerna i stan). Till slut blev det ett par av Itabs "Fjällbyxa", och det finns fler här på Utsidan som kan intyga att det är bra byxor.

Om du inte har provat dem så bör du göra det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Försvarets M90 värmetröja Kläder 6
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
avslutmedlemsk1008 Hur bra är kronans M90? Kläder 77
ctve8n m90 skor Kläder 2
ekholm försvarets m90 pansar byxor Kläder 42
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg