Lyxcamping vid sjö

Hej!

Jag undrar om det finns någon som kan tipsa om något fint ställe att tälta på runt Linköping, Mjölby, Boxholm, Ulrika etc.? Det är en regelrätt lyxcamping det rör sig om, delvis pga att jag kommer att ha med mig en 2½-åring och delvis pga att jag själv inte är så intresserad av att vandra. Det är själva campandet jag vill åt! ;-)

Jag söker en fin, bad- och tältvänlig plats vid en liten eller stor sjö (typ göl funkar också, så länge det går att bada och sitta vid strandkanten).
Det behöver inte finnas några faciliteter. Vi klarar oss utan vindskydd, soptunna, toa, färdig grillplats etc. Det får vara max nån kilometer från parkeringen till själva platsen. Det får vara lite oländigt och knöggligt att ta sig fram, bara det inte är för långt. "Badberg" går bort, eftersom jag inte vill riskera en plumsad liten unge.

Hoppas, hoppas att någon har något smultronställe att dela med sig av!
 
Här kanske

1498923 6444421
1477579 6432205

är två ställen. Inga garantier, jag kan ha glömt exakt position. Det första stället har jag bara tagit mig till med båt.

Ulf
 
...eller här?

1490848 6452074
1490670 6447235

På dessa platser finns det fina vindskydd (vid den första är det förbjudet att tälta). Alla fyra har fina badstränder!

Ulf
 
Tack, tack!

Undrar bara vad det är för koordinatsystem?
Det finns ju ett gäng att välja på, om man säger... På GPS:en använder jag hddd mm, mmm' (kartreferenssystem WGS 84), så dina koordinater känns lite obekanta.
 
Hallstad ängar vid södra delarna av Järnlunden precis utanför Rimforsa är schysst.

Så har det i alla fal funnits möjlighet vid Västerby och Lilla rengen. FInns två platser precis "nedanför" Västerby där man åker över vattnet. Det ena är i ett reservat.

Båda platserna är öppna hagar och ger inte ngn "vildmarkskänsla men de är fina.

Om du letar upp Smedstorp på en karta. Det ligger ungefär mitt emellan Kisa och Österbymo. Lite norr om den stora vägen. Precis öster om Smedstorp finns en sjö som heter Drien, om det är vid den eller den lilla gölen i närheten som vindskyddet ligger får du kolla upp, men det ligger längs Östötaleden. Smedstorp är väl värt ett besök i sig. Det är en 1700 talsgård som brukas på gammalt vis. Kan vara kul för ett barn med höns, grisar och hästar. Det drivs av länsstyrelsen eller ngt i den stilen och det är bara att titta sig runt.

/Mattias
 
Aha! Ämmern kan nog stämma, ser jag nu när jag kollar på lantmäteriets karta. Jag har ingen detaljerad karta i GPS:en över det området, så jag såg bara att det var bredvid Åsunden.
Tackar och bockar!
 
Mattias - De där ställena nedanför Västerby: Du skrev att man "åker över vattnet". Är det nere vid Brokind man åker över? Där finns ett reservat på östra sidan av sjön, och en "rastplats-symbol" på vardera sidan av sjön. Det måste väl vara rätt?
 
Hallstad ängar vid södra delarna av Järnlunden precis utanför Rimforsa är schysst.

Så har det i alla fal funnits möjlighet vid Västerby och Lilla rengen. FInns två platser precis "nedanför" Västerby där man åker över vattnet. Det ena är i ett reservat.

Båda platserna är öppna hagar och ger inte ngn "vildmarkskänsla men de är fina.



/Mattias

Hur är det med ängen vid Snårsviken? VId en hastig titt på kartan verkar den ingå i reservatet; vilket inte hindrar att jag vet åtskilliga som bivackerat där.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.