Lundhags Motion 65 el 80?

Hej,

Hur stor säck behöver man? Har testat lite olika säckar och hittat min absoluta favorit, Lundhags Motion. Jag testade 65:an, och den var riktigt skön. Men sedan börjar jag fundera på hur stor säck man egentligen behöver - 65 känns perfekt för kortare turer (3-5 dagars), men klarar man sig med 65 för 11 dagar i Sarek?

Jag har ingen större erfarenhet av vandring (har inte vandrat sedan lumpen), men planerar att börja nu.


Mvh
Erik
 
f97erna; sa:
Hur stor säck behöver man? Har testat lite olika säckar och hittat min absoluta favorit, Lundhags Motion. Jag testade 65:an, och den var riktigt skön. Men sedan börjar jag fundera på hur stor säck man egentligen behöver - 65 känns perfekt för kortare turer (3-5 dagars), men klarar man sig med 65 för 11 dagar i Sarek?
Jag hade en 70-literssäck under min 17-dagarstur i Sarek och Padjelanta ifjol. Jag bar allting inkl. tält och kök själv så 11 dagar är inga problem med en 65-literssäck om man packar någorlunda smart.
 
Jag skulle ta den större säcken. Det är jobbigt att behöva tänka smart varje gång man skall packa vilket kan innebära varje dag.

Själv sabbade jag en ryggsäck en gång på grund av att jag packade för hårt. Sömmarna brast men då stod jag i säcken. :)

Dessutom tycker jag om att kunna ta med knäckebröd och fiskegrejer och sånt. Det tar extra plats. En annan fördel är om man kan packa allt i säcken. Då är det lättare att täcka grejerna med ett regnskydd om man använder sådant.
 
Det är skillnad på svenska liter och andra,tror jag:)
jag har en lowe alpine 75+, köpte nyss en 65 motion till dottern,det får plats mer i den!!!
 
Ta den större

Kan bara hålla med tidigare talare. Jag gillar att kunna trycka ner det mest i min säck utan att jag ska behöva tänka hur och var sakerna måste ligga.

Som en parantes tycker jag oxå att det ser för illa ut när man spänner hela packningen utanpå en för liten säck. Men det är ju bara jag :)

Just nu har jag en 85 l men jag skulle gärna gå upp mot 100 l när jag får råd.
 
Tack för alla svar!

Om jag ska tolka svarsläget så här dags så verkar det som att man klarar sig på en 65l men det är mera praktiskt med en större.

Sedan undrar jag om ni som har större säckar ofta packar ner mer saker bara för att det finns plats? Jag tycker aldrig att man reser någonstans med halvfull packning, oavsett storlek på resväskan.

Jag undrar också om det är en nackdel att ha en "för stor" säck, dvs ej särskilt utfylld? Jag planerar för flera korta turer (~3 dagar) turer, och jag vill inte köpa två säckar - de kostar trots allt dryga 3000:- styck!

Är volymangivelserna på Lundhags-säckarna exklusive sidofickor?


Mvh
Erik
 
Klart att du...

...ska ha en 80-liters. Lundhagssäckarna kan komprimeras om du har med dig för lite i säcken. 80 liter är ofta standard om man vill ha med sig tält, kök och mat. Tänk vad skönt det är att få plats med allt i säcken oxå!!!
 
Re: Tack för alla svar!

f97erna; sa:
Sedan undrar jag om ni som har större säckar ofta packar ner mer saker bara för att det finns plats? Jag tycker aldrig att man reser någonstans med halvfull packning, oavsett storlek på resväskan.

En polare till mig brukar köra det argumentet för att inte köpa en större rygga.

Det är bara larv och borförklaring. Är man medveten om det så borde man väl kunna styra det där såtilvida man inte tvångmåssigt är tvungen att fylla säcken till bristningsgränsen.

Jag har aldrig varit med om att jag fått plats över på min 85 liters. Man packar bara mindre komprimerat.
 
Se användningsområdet!

f97erna; sa:
Sedan undrar jag om ni som har större säckar ofta packar ner mer saker bara för att det finns plats?

Nix.
Jag tror att de flesta tänker kilon och inte liter. En huvudsäck på 80 liter kommer man långt på. Kan den komprimeras eller har avtagbara fickor funkar den ju dessutom lika bra som en 50-literssäck på kortare turer.
Äger man en 30-litare och en 80-litare klarar man allt!

Jag har märkt att de gånger man verkligen fyller säcken är när man ska resa "civiliserat" - med flera par skor, finkläder osv - inte när man ska vandra eller ryggsäcksturista. Och det är ju ett användningsområde man absolut inte får glömma när man skaffar rygga eftersom det ju är så i alla fall jag använder den i åtminstone 4 fall av 5.

Så även om jag kanske skulle kunna fjällvandra med 60 liter (om jag skaffar ny sovsäck :)) vill jag nog fortfarande ha en större rygga för de gånger man använder den som "hockeytrunk".
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tack för alla svar!

f97erna; sa:
Sedan undrar jag om ni som har större säckar ofta packar ner mer saker bara för att det finns plats? Jag tycker aldrig att man reser någonstans med halvfull packning, oavsett storlek på resväskan.

Mvh
Erik

Förut hade jag kanske gjort det men idag försöker jag minimera så mycket jag kan och bara ta med det jag verkligen behöver. När jag reser behöver jag aldrig bära något någon längre sträcka så då är det oftast "hoppa på locket" som gäller.
 
Rygga

Jag tycker att jag har blivit bättre för varje år/vandring, och de senaste två åren har jag vandrat med 60-literssäck under en-veckorsturer. Tält och annat skrymmande har varit med. Jag medger att lyxartiklar har blivit kvar hemma (jag tycker om frystorkat!), men i huvudsak har jag inte saknat något. De gånger jag valt 100-literssäcken så har jag naturligtvis uppskattat "lyxutrymmena" och att det är lättpackat, men jag ser inget hinder i en mindre säck.
 
Nu är jag ännu mer förvirrad

Hej igen,

Jag gick och testade en Motion 80 igår, och den kändes inte alls skön! Jag misstänker dock att det beror på att den var helt fel packad (väldigt baktung, hängde mest på axlarna), för såvitt jag förstått så skall det vara samma bärsystem i säckarna?

Var jag än frågar så varierar svaren från 60l till 100l. Jag blir bara mer och mer förvirrad... :)


Mvh
Erik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.