Loop's kastkurs.

Hej.
Jag har varit inbiten flugfiskare sedan 1990 och tycker att jag hunnit bli en hyfsad kastare på dessa år. Dock är min kastteknik självlärd och innehåller säkert en massa brister.

När jag i somras såg att Loop skulle ha en kastkurs anmälde jag mig dit för att både kunna förbättra mig själv och korrigera brister.

Kursen kostade 500:- och hölls två kvällar (ca 4 timmar/kväll). Max antal deltagare var 15 st. Instruktören som var både pedagogisk och trevlig hette Mattias Drugge.

Kväll 1 ägnades åt teori i en konferenslokal. Instruktören gick igenom det mesta som t.ex: varför fluglinan går att kasta ut, linbågar, kastteknik, olika fluglinor och klumpar, tafslängder mm. Kvällen avslutades med att vi skulle träna ”armens kaströrelse” hemma till nästa dag.

Kväll 2 var praktisk kastträning ute på gräsmatta. Instruktören visade stegvis hur vi skulle göra för att kasta enligt Göran Anderssons/Loops teknik. Vi började att ”kasta utan lina” för att sedan träna med kort lina och till sist med längre lina ute. Vid denna individuella träning gick instruktören runt till var och en och hjälpte till.

Den mesta tiden ägnades till överhandskastet men i slutet av kvällen tränades det även lite på underhandskastet.

Vad gav då kursen?
Till en nybörjare rekommenderar jag den rakt av. För kastare som inte tidigare kastat enligt Anderssons/Loops teknik får man ”backa tillbaka” kunskapsmässigt för att kunna ”lära om” sig.

För kasttekniken fungerar verkligen. Med träning får man perfekta linbågar (som på reklambilder) med mycket små armrörelser och minimal kraftinsats. Men man bör träna hemma innan man ger sig ut på fiske.

Kursen som är kort och intensiv gör ingen omedelbart till ett kastproffs, men ger ett verktyg för att kunna träna själv och utvecklas. För nybörjaren innebär det ett sätt att undvika att lära in misstag, samt en ”metod” att använda utan att ”experimentera” sig fram.

/ Erik
 
Hur ***...

kunde jag missa detta.

Skall kontakta Mattias och höra, om det blir någon repris.

Bra tips, tack.:)

/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.