Löshälsåkning med "Telemarksbindning/sko"

Hej,

Jag funderar på om man kan åka med mina Garmont "Telemakspjäxor" och en telemarksbindning typ NN75 (eller vad det heter, typ stor rottefella)
Jag har dessa pjäxor idag med ett par Almgrens snabb med fasthäl men vill släppa hälen.
Visst skulle jag kunna köpa nya grejor igen, men vill försöka undvika det, har skidor och fasthälsskridskor till mina pjäxor så jag vill slippa bytet.

Vad tror ni, fungerar detta okej, bra eller super eller är det bara att glömma?

Tacksam för svar.

/Rob
 
Vad bra.

Jag har köpt ett par lösa Rottefella NN75 bindningar så får jag testa på ett par skenor när vi väl får is. Borde gå att testa på Studenternas i Uppsala när Frilufts är igång där vissa kvällar, mest för att få en känsla äver dess funktion, innan man går på naturis.

/Rob
 
Prova

De potentiella nackdelar jag skulle vara observant på är vikt och att sula och bindning kan ta i isen när du tar ut skäret. Montera gärna skenan mer medialt (dvs mera mot insidan av foten) än du skulle ha mitten på en skida med samma bindning.

Thure
 
Tjena Thure,

Jodå, bindningarna kommer att hamna så att jag får balans någonstans mellan stortå och "pektå", altså att skenan kommer innanför centrum på skon, det borde fungera.

Hur gör ni som kör med BC eller SNS? Sätter ni bindningen i mitten på skenan eller flyttar ni den utåt?

/Rob
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.