Löparkläder för regnväder

Hej
Vad har ni för kläder på er i joggingspåret när det är regn? Tacksam för tips på lätta, smidiga och vattenbeständiga löparkläder.
 
Samma här :) Tycker inte det finns regnkläder för löpning, tål dom regn så blir du ändå sjöblött av svett, bättre låta kroppen andas!
Springer så lättklädd som möljigt i regn, fryser man är det bara att öka farten :)

/Janne
 
Ej bomull

Närmast kroppen, blir superstället en självklarhet. Är det tillräckligt varmt så räcker det, iannat fall så komplettera med ett T-shirt i nått syntetmaterial.

Brallor: ingen skillnad
 
Ull

Om det är kallt och/eller blåsigt tar jag en underställströja i merinoull och mina vanliga springbyxor, ev långkallingar i ull också. Blöt blir man ju ändå, som nån skrev, och jag är hellre regnvåt än svettvåt. Sen keps är ett måste för att slippa rinn ner i ögonen.
 
Kör McKinley Exodus underställ, håller värmen bra även när det är blött faktiskt - som säkert alla liknande gör men Exodus är också billigt :) . Kompletterar det med en rejäl keps för att springa med regn i ögonen irriterar mig något gruvligt.
 
Väst

Jag har en tunn väst i något vattentätt eller vattenavstötande material. Blöt blir man som sagt i vilket fall som helst, men det kan hjälpa till att hålla värmen i torson! Västen är köpt i cykelbutik med ryggpartiet i ventilerande mesh.

/Krister
 
Svaren verkar vara rätt entydiga. Jag brukar ta på en mössa från start (ja, om det är höst eller på annat sätt kulet, och i den landsända jag bor har vi ju höst mest hela tiden, om det inte är vinter förstås, men vintrarna är ändå inte vad de var förr utan liknar mest höst) och ibland vantar. Sen kan man ta av när man fått upp värmen.

Medan jag springer har jag vanliga löpkläderna, man blir bara svettblöt i regnkläder. Däremot ser jag till att ha med reserver om jag t ex cyklar t/f spåret, eller på annat sätt inte kan komma in i värmen direkt. Där kommer mössan, eller som Krister skriver en vindtät väst, in eftersom de tillåter lite löpning om man kommer ut i snålblåsten, även om kläderna är sura.

Några gånger har jag försökt förbättra alltihop med nätbrynjeunderställ (som binder väldigt lite vatten) eller ylle (som värmer även när det är vått), men jag tycker skillnaderna är små. Ffa blir ju skorna blöta och tunga, och det är det man märker av.
 
En cykeltröja (kortärmad) över underställströjan funkar bra tycker jag.Lätt,smidigt & står emot vind/vatten bra länge.
Och att "hetta upp" benen med nån liniment typ Tigerbalsam innan passet är också skönt. :)
 
Tack för alla svaren. Lutar åt att inte inhandla något speciellt regnställ för löpning....och har man riktig tur kanske det inte blir något regn i Skåne under hösten ;)
 
Viktigt att byta om efter löppasset

Blöt blir man oavsett om det regnar eller inte. Det viktigaste är att inte bli kall. Så länge man springer är det oftast inget problem men det är mycket viktigt att byta till torra kläder så snabbt som möjligt efter löppasset. Direkt efter löppasset byter jag till en ganska rymlig funktionströja i syntetmaterial som håller mig torr och varm på överkroppen. Är inte hemresan är alltför lång så brukar jag inte byta byxor resp. skor. Men att bli våt och kall på överkroppen är som att be om en förkylning.

Om jag ska ta på mig en löparjacka måste det vara ganska svalt, under 10 plusgrader, om det inte regnar redan när jag börjar löppasset. Men oftast åker den av i alla fall efter några km när man fått upp värmen. Jag har en tunn Craft-jacka som vindskydd på vintern, ev. förstärkt med superställ när det är minusgrader.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.