Löpardojjor.

Om man har lätt pronation (tror det var så), hur stor roll spelar det då om man har neutrala skor?

Ja menar på 40-talet så fanns det ju också folk som tränade löpning, men då var väl inte ens pronations eller supinations skor uppfunna...?

Om man bara har lätt pronation som är mkt vanligt(jag har det oxå) tror jag du kan välja neutrala skor! Själv tycker jag det är mkt mer löpkänsla om du kan springa i en lite lättare skor som känns lite mjukare å goare att springa i!
Många pronerings skor tycker jag känns tunga å lite stela(för att kunna styra upp foten)
Har sen märkt att om inte foten får springa som den vill utan ska stödjas å styvas upp så kan det komma problem nån annan stans knäna tex.
Så min erfarenhet om du bara pronerar lätt prova en sko som känns skön lätt neutral å löpglad :)

/Janne

gammal dojja

Aha som jag misstänkte, tackar.
Kom på en till fråga. Om dom är ca2,5 år gamla då? Okey att använda endå?

Har läst nånstans att löpdojjor är "färskvara" att dom blir sämre om dom är några år. Fast iof kanske menas om dom är mycket använda, vilket mina inte är.

Tyvärr låter det som om dom var lite för gamla max 2år skulle jag vilja säga även om dom var oanvända! Bra regel annars är att byta till nya varje år :)

/Janne

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg