Lk70 - de extra facken

Nu har jag efter mycket eftertanke köpt en LK 70. Jag hämtade den på posten i går och den verkar uppfylla förväntingarna, tycker jag. Det ska bli kul att testa den framöver.
Upptäckte två extra fack som jag inte har sett på ryggsäckar förut. De är ungefär lika djupa som sidofacken, sitter ovanför/innanför dessa och har en rem alldeles över. Vad är dessa tänkta till? Kan det vara till yxa och spade?
 
Vad är dessa tänkta till? Kan det vara till yxa och spade?

Ja. yxa, spade och/eller framför allt skidor. Jag brukar även ha paddlar i dem.

Vi på k3 hade skidorna i dem och snöskor på fötterna. Bröderna på k4 var bättre på att åka skidor men vi var bättre på att bära dem.. ;)

För övrigt finns dessa fack även på LK100 och FJS säcken. Tror de återfinns på Berghaussäckarna och min Norröna Recon har dem med. Finns nog på fler säckar än de som brukas/brukades inom FM.
 
Senast ändrad:
Remmarna kan jag förstå kan användas till skidor, och det har jag också sett på andra ryggsäckar. Men fickorna känner jag inte igen.
 
Remmarna kan jag förstå kan användas till skidor, och det har jag också sett på andra ryggsäckar. Men fickorna känner jag inte igen.

Det är inga fickor utan genomgående kanaler bakom ytterfickorna. Brukar vara standard på större ryggsäckar och kan användas för ex vis skidor (utan stålkant ;)), tältstänger mm.

Modernare säckar brukar dessutom ha en liten ficka längst ner på sidan av säcken, där änden på tältstängerna/motsv. kan stoppas ner. Äldre säckar som lk70 och civila motsvarigheter saknar dessa, men kan istället ha en rem för säkringen.

//J
 
Aha, då förstår jag! Jag kände nog för dåligt i "fickan" när jag stack ner handen, så jag måste ha missat att den inte hade någon botten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.