Ljuset bortom Tältträsket?

Jag har fastnat i Tältträsket, behöver ett eget tält. letar efter ett stort 2p eller 3p tält med en användbar absid, får inte väga mer än 4kg (helst mindre, det skall bäras). Men vill inte lägga mer än 2000kr (Hilleberg är uteslutet i detta läge).

Skall användas i fjällen (ej vinter), skogen och vid paddling. Inner och yttertält bör sitta ihop (ev isärtagbart) för att inte blöta ned innertältet vid regn.

Har försökt få en överblick över vilka tält som uppfyller dessa kriterier, de jag har kollat lite extra på är;

Jack Wolfskin Tundra II och II RT
Jack Wolfskin Liberty I
Jack Wolfskin Yellowstone 3
Bergans kompakt 2
Halti Vaellusupoli 4p ev 2p
m.m.

Alla har sina svagheter, ex är JWs duk för dålig?.
Det är svårt att hitta ett klockrent val.

Så erfarenheter eller info om vilket av tälten vi skall välja uppsakattas.
Eller finns det något annat tält som jag har förbisett i denna listan som kan passa mig och min Gf.

Joakim
 
Skulle precis skriva Nallo 3 när jag såg budgeten. Men av de du listat så tror jag på Bergans kompakt. Det verkar vara likvärdigt med Nallo men till mindre än halva priset.

Men vore jag dig skulle jag överväga ett 3-manna Bergans Kompakt. lite dyrare, lite tyngre men MYCKET större. 10cm högre i tak känns! Dessutom bättre absid.

Andra Utsidebor som verkar nöjda:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4624
[Ändrat av Saltis 2007-06-06 kl 22:24]
 
glöm inte att kolla begagnatlista här på utsidan. Det finns faktiskt en hel del om man ger sig lite tid att leta och ringa runt.

Det finns ett Nallo 2 för 2500 just nu
[Ändrat av Nedar 2007-06-06 kl 22:28]
 
Kan rekomendera Intersports Mc.Kinley Escape3!
Gott om plats för 2 personer + hund och stor absid för packning och matlagning m.m.
Jag tror att vikten ligger på ca: 3,5 kg

Kostar 2500:- och har fungerat både i fjällens hårda vindar och i riktigt ösregn då himmlen öppnat sig..!
 
JW Tundra...

Jag har tidigare ägt och använt ett Jack Wolfskin Tundra II RT. Nackdelen är att det är tungt, och när det är vått blir det ännu tyngre.
Fördelen är att det är Mycket utrymme, både i absiden och inne i tältet! Väggarna inne i tältet är betydligt mera lodräta vid fotändan än många andra!

Så om du inte är rädd för att bära lite tungt så är det ett bra tält!

//A
 
Du kan ju alltid kolla in Marmot Twiligth på http://www.skovdenatur.nu 1695:- och verkar helt ok. Två absider men inte så stora att man kan laga mat under dem eller så. Dessutom lätt, 2,5 kg. Däremot sitter inte inner och yttertät ihop vilket såklart är ett minus. Lätt och ganska billigt i allafall...
 
Saltis; sa:
Skulle precis skriva Nallo 3 när jag såg budgeten. Men av de du listat så tror jag på Bergans kompakt. Det verkar vara likvärdigt med Nallo men till mindre än halva priset.

Men vore jag dig skulle jag överväga ett 3-manna Bergans Kompakt. lite dyrare, lite tyngre men MYCKET större. 10cm högre i tak känns! Dessutom bättre absid.

Andra Utsidebor som verkar nöjda:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4624
[Ändrat av Saltis 2007-06-06 kl 22:24]


Problemet med Bergans kompakt är att den verkar slutta för mycket i fotändan, samt ganska låg takhöjd (jag är en bit över medellängd), det är inte så trevligt att ligga klämd mellan tältdukarna :(

Därför har jag tittat på JW för tälten har relativt upprätta sidor och känns relativt rymliga.
 
Exped Sirius ?

J_B skrev:


Problemet med Bergans kompakt är att den verkar slutta för mycket i fotändan, samt ganska låg takhöjd (jag är en bit över medellängd), det är inte så trevligt att ligga klämd mellan tältdukarna :(

Därför har jag tittat på JW för tälten har relativt upprätta sidor och känns relativt rymliga.

Titta på Exped Sirius på http://www.moontrail.com/tents/mountaineering.html

Väger 3,3 kg. Vunnit många tester. Har lite mer "upprätt" stil än Bergans även om det fortfarande rör sig om traditionellt tunneltält. Värt att kika på i alla fall som alternativ till de lite mer traditionella Naturkompanirekommendationerna...
Det kostar 1947 kr för de har det på utförsäljning. Visserligen tillkommer frakt och tull så det lyckas inte riktigt klämma in sig under 2000kr gränsen men bra nära ...
 
Jag har tidigare ägt och använt ett Jack Wolfskin Tundra II RT. Nackdelen är att det är tungt, och när det är vått blir det ännu tyngre.
Fördelen är att det är Mycket utrymme, både i absiden och inne i tältet! Väggarna inne i tältet är betydligt mera lodräta vid fotändan än många andra!

Så om du inte är rädd för att bära lite tungt så är det ett bra tält!

//A

Äger ett Tundra II RT, och håller med. Stort som ett hus (rymmer faktiskt tre, om än inte liggunderlagen), men ganska tungt, särskilt vått. Upplever ytterduken som inte riktigt så tät som man skulle önska. Var ute under sommarens skyfall i södra Sverige, och i absiden droppade det en hel del, men det lilla som droppade ner på innerduken rann trots allt undan utan problem, så ingen skada skedd. En STOR fördel är naturligtvis priset, vilket ju var ett av grundkriterierna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mleander Fast i tältträsket! Bo och sova 68
saifam fast i tältträsket Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.