Light as a feather.

Ursäkta den kassa bilden men invägningen är gjord för en fjällvecka och vågen stannar på 12 kg! Stor lycka då den aldrig varit under 20 kg föregående år. Nu återstår bara att se vad undertecknad kommer att tycka om att smaska omkring i blöta meshdojor och sova i enkelvävstält i en löjligt lätt dunsovsäck. Ber att få återkomma i ärendet. MVH//Jonas
 

Bilagor

  • IMG_0030.jpg
    IMG_0030.jpg
    83.7 KB · Visningar: 649
Enkelvävstält i fjällen kommer att bli en ny upplevelse för mig också vid nästa tur:) Återkom gärna med åsikter. Mesh-skorna har suttit på fötterna tidigare dock;)

Vilket tält använder du?
 
Krav på att hantera lätta utrustning

Det är kul och intressant att man testar nya lätta utrustning. Men det ställs också krav på er förmåga att hantera utrustning, bla enkelvävstält är inte så varma och att det kan uppstå kondens inne i tältet om det inte är tillräckligt ventilerande. Men det blir intressant att höra era rapporter efter ni har kommit tillbaka från era turer! :)
 
Enkelvävstält i fjällen kommer att bli en ny upplevelse för mig också vid nästa tur:) Återkom gärna med åsikter. Mesh-skorna har suttit på fötterna tidigare dock;)

Vilket tält använder du?

Jag har sålt bort mitt Nammatj med GT-absid och köpt mig ett Tarptent Double Rainbow. MVH//Jonas
 
Kommer själv testa enkelvävstält, om ett par dagar.. blir en Marmot Home alone Bivy.. snart är jag ute på vattnet igen:).. förhopningsvis i kajken, och inte kondensen i tältet.
 
Det är kul och intressant att man testar nya lätta utrustning. Men det ställs också krav på er förmåga att hantera utrustning, bla enkelvävstält är inte så varma och att det kan uppstå kondens inne i tältet om det inte är tillräckligt ventilerande. Men det blir intressant att höra era rapporter efter ni har kommit tillbaka från era turer! :)

Ja det är helt sant. Jag har ingen längre tur inplanerad på ett tag så det blir att bekanta sig med det nya tältet lite mer på hemmaplan. Har dock tältat en hel del tidigare och vandrat mycket så det blir inte att starta helt på ruta ett :).
 
Sömtätning

Idag har jag sysslat med sömtätning av mitt nya tält - Tarptent DoubleRainbow som några av er har säkert också köpt något liknande. Det lär bli dåligt väder på torsdag så jag tänker bege mig till kusten på Bjärehalvön och övernatta där för att testa tältet. ;) Har också skaffat s k sovtäcke (quilt) så det blir även ett test för det nya sovtäcket. Passa på att testa lite inför en tur i Jotunheimen. Men det är också att studera hur DoubleRainbow fungerar gentemot vinden och regnet.
 
Kondens blir det. Det går att hantera. Torka innan uppstigning. Det har fungerat för mig även vrålfuktiga nätter med vindstilla väder. Eftersom jag tycker att dragiga enkelvävstält är lite kalla har jag också kompletterat med en lätt bivy a 150g, men det är nog inte helt nödvändigt om man har bättre sovsäck.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Bra jobbat

Inte illa bantat må jag säga. Ingen gramjakt här inte.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Tarptent Double Rainbow kräver omsorgsfull sömtätning. Jag tyckte jag var noggrann när jag gjorde det och satte sedan upp det på gården för att testa regntätheten. Efter ett dygn konstant regn hade det läckt in en droppe genom tyget i ett av linfästen längs toppbågen. Jag satte lite mera silicon på motsvarande ställen och nu torde det vara helt tätt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.