Lengre padletur i øde områder i sverige?

Vi er et parr fra norge som vurderer noen ukers padling i et av sveriges eller eventuelt finnlands øde området. Har god padleerfaring og har padlet endel lengre og tøffe turer i norge, både i stri elv og i stille vann. Vi liker oss best langt fra folk, i øde villmarksområder og ønsker helst å kunne padle milevis (noen uker), helst uten tegn til menneskelige inngrep.Gjerne elv, eller en kombinasjon av vann og elv. Noe bæring og sleping er greit bare det ikke blir alt for mye av det...Om fisket også er godt er jo det også et stort pluss. Kanskje finnes det områder hvor man kan bli flydd inn og man selv kan padle seg ut igjen...

Tips og erfaringer tas imot med stor takknemlighet!
 
Norra Finland

Själv har jag sneglat lite åt Enare träsk i norra Finland.
Utemagasinet hade en artikel om paddling där för något år sedan. Ödemarkspaddling i sötvatten riktigt långt norrut.


/JL
 
Piteälven, från Sulitelma till Norra Bergnäs. Stora sjöar, fall, bra forsar, bra fiske och inte så mycket människor. En del tunga lyft dock. Pass på för att isen ligger sent uppe i (de reglerade)källsjöarna på norska sidan!
 
Självklart omöjligt att paddla i veckor i Sverige utan att stöta på mänsklighet (om man inte paddlar oerhört sakta förståss).

Men mest öde är väl älvar som Lainioälv, flyg helikopter till Råsto och paddla ner råstoätno, lainioälv med möjlighet att fortsätta efter torneälv ner till kusten om man vill ha en paddling på totalt bortåt 50 mil. Möjligheten finns ju även att via Tärendö älv välja att paddla över till Kalixälv. Ett annat alternativ är väl Kalixälv med start uppe vid kebnekaise (nikkaluokta). Allt detta är helt oreglerade älvar men enorm naturupplevelse.
 
Allt skryt om fina älvar tvingar mig att propagera för Kaitum älv. Sträckan mellan Kaitumsjöarna (Tjuonajokk) och Kaitum eller Killingi är nog tänkbar. Nedan Killingi till sammanflödet med Kalixälven är det forslåda som gäller, men ovanför Killingi så är det alltså 6-8 mil med relativt paddelbar älv i så orörd natur som man väl kan uppbringa i Sverige.

Finns faktiskt kanotkarta över hela Kaitum älv.
Jag har den, men antar att Kiruna eller Gällivare Turistbyrå kan hjälpa till i anskaffandet.
 
takk for mange gode tips...skal kose meg og studere kart over elvene;så kommer jeg tilbake med flere spørsmål etterhvert!
 
Lainio, Kaitum och Kalix älv

Visst finns det många fina älvar. Jag och min kompis Tommy har kört både Lainio (från Rovvejaur) och Kaitum/Kalix älv.

Visst är det en gudomlig känsla att flyga ut och starta en tur i fjällen men är det värt priset? Lainio är en fin paddling och det är helt OK fiske.

Kaitum tycker jag nog är lite mer en gummibåts älv, då man kör en fullpackad öppen canadensare så är det tufft, även fast man bär förbi enkel- och dubbelfallet och killingi (dock så klarade oss utan att bada).

Den älv jag vi slå ett slag för är Kalix älv från Lappesuando till Tärendö, förutom några ortsbor så är man ensam på älven. Jag tror att det är tre lyft och en massa gudomliga 4:a forsar.

Det som jag själv är lite sugen på är att köra från treriksröset till pajala (men det värsta är ju att det är väg efter hela sträckan)

MVH

Rudolf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fire padletur til sommeren Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.