LEdskada i fält

Igår kom jag hem från en kortare tur (tre nätter) på Skåneleden. Tyvärr under den vandringen kom en gammal ledskada upp till ytan. Redan under första dagen kände jag det lite lätt men jag hade inga problem att gå. Men de sista kilometrarna blev det plötsligt värre, jag hade passerat gränsen för vad foten kunde ta. Då befann jag mig några kilometer från Båstad, uppe på Hallandsåsen ute i ett område med små landsvägar och ljunghedar (väldigt vackert faktiskt, rekomenderas).

Jag kände inte någon vilken jag med mobil hade kunant dirigera till platsen för att hämta mig, så jag fick släpa mig fram till Båstad trotts att foten prottesterade allt mer. När jag kom fram var foten så svullen att jag inte kunde se mina annars så tydliga blodådror på fotens ovansida. Jag hade en mil att gå kvar till mitt avsedda mål, men fick lägga ner och ta mig hem. (Tack Yang för bilsjutsen).

Efteråt fick jag en del berättigade funderingar.

1: Vad gör man om detta händer i ödemarken? Vad kan man göra? Låt säga att man själv måste ta sig en längre sträcka till civilisationen. Vilka "prylar" är smart att ta med om man misstänker att det kan inträffa?

2: Väl hemma, hur botar man skadan? Ledskadan fick jag för något år sedan, kan den dyka upp igen så här sent efteråt vill jag inte vara med.
 
På fråga ett är väl det inlärda svaret att man inte ska ge sig ut själv... Men någonting man kan linda/stabilisera leden med bör väl finnas med i 1:a hjälpen.

På fråga två är nog svaret att gå till en duktig läkare tex idrotts spec. och sjukgymnast. Förhoppningsvis kan dom hjälpa.
Själv har jag förutom smärre ledskador dåliga knän. Dom gör ont lite då och då vilket jag kommer få leva med...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.