Latexmuddar

Hej,

har en Kokatat torris där ena mudden spruckigt något. Synar jag de andra två ser man "sprickor" i latexen om man sträcker ut dem något. Dräkten är ca 3 år gammal. Borde jag byta ut alla tre? Nån som vet var i Stockholmtrakten man kan lämna in den i så fall?
 

Bilagor

  • IMG_0559.jpg
    IMG_0559.jpg
    65 KB · Visningar: 743
om du ändå ska byta så kan det ju bli fint om alla är lika fräscha

www.draktverkstan.se

de vore nog de bästa nära dig.
annars säljer ju företag som onedesign.se och liknande även lösa delar som man kan limma in själv också.
 
Byt alla muddarna. Min erfarenhet (dock från bara en dräkt) är att när en spruckit är det inte långt kvar tills de andra gör det också. Dock enkelt att byta tillskillnad från vad de sa på kajakaffären.
 
Tack för svar, tror jag lämnar in till dräktsverkstan så blir det nog bättre gjort än om jag ger mig på det själv.
 
Smörj, så slipper du byta efter bara tre år

Smörjer man sina muddar ofta, slipper man byta dem. Tre år låter för mig som mycket kort livstid, jag ser också på bilden att mudden har torrsprickor i gummit.

Själv använder jag "303 Space Protectant" som rekommenderas av Kokatat, och har aldrig bytt en mudd eller halstätning av åldersskäl (rivit sönder nån, men det är ju en annan sak), på sådär 15 år. Jag har till och med lyckas rädda till synes "förlorade" torkade tätningar på en begagnad dräkt jag köpte, genom massiv insats med "303". Men jag misstänker att det kan gå lika bra med , tja, glycerin kanske? Eller talk, som vi hade på dykdräkterna förr?

Jens
 
Smörjer man sina muddar ofta, slipper man byta dem. Tre år låter för mig som mycket kort livstid, jag ser också på bilden att mudden har torrsprickor i gummit.

Själv använder jag "303 Space Protectant" som rekommenderas av Kokatat, och har aldrig bytt en mudd eller halstätning av åldersskäl (rivit sönder nån, men det är ju en annan sak), på sådär 15 år. Jag har till och med lyckas rädda till synes "förlorade" torkade tätningar på en begagnad dräkt jag köpte, genom massiv insats med "303". Men jag misstänker att det kan gå lika bra med , tja, glycerin kanske? Eller talk, som vi hade på dykdräkterna förr?

Jens

Talk har jag alltid använt på min dyk-torris och det verkar ha hjälpt, i kombination med sval förvaring. När tätning väl gett upp så har den snarare kletat ihopa än torrspruckit - kanske pga slarvig torkning - jag vet inte.
Var kan man köpa "303 space protectant" om man vill prova?

Annars var många dåtida dykkompisar glada för silikonspray på det mesta... Bra eller dåligt vet jag inte - jag tyckte mest det blev kletigt.

/Patrik, inte så aktiv dykare längre
 
Talk har jag alltid använt på min dyk-torris och det verkar ha hjälpt, i kombination med sval förvaring. När tätning väl gett upp så har den snarare kletat ihopa än torrspruckit - kanske pga slarvig torkning - jag vet inte.
Var kan man köpa "303 space protectant" om man vill prova?

Annars var många dåtida dykkompisar glada för silikonspray på det mesta... Bra eller dåligt vet jag inte - jag tyckte mest det blev kletigt.

/Patrik, inte så aktiv dykare längre
Verkar vara billigast just nu på Kajaktiv
http://kajaktiv.se/product/362-303-latex-protectant.html

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=KAJAKTIV303PROTECTANT237

http://www.kajaksaker.se/reparation-och-underhll/303-aerospace-protectant
 
funkar det på reeds typiska material de har i kapell och tuiliq med?
Känns som jag borde skaffa ngt till mina reed grejer men vet inte riktig vad.
 
Vet inte vad det är för material där. Men så här står det på flaskan "Rubber, Vinyl, Fiberglass, Tires, Plastic, Leather, Tonneau covers".

Om den inte passar kanske någon av Nikwax produkterna fungerar till dina reed produkter
 
Silikonspray

Mitt bästa tips är att köpa en sprayburk med silikonspray för livsmedelsbruk, CRC. Du lär inte få några problem med uttorkning efter det. Räcker nog med en omgång per år eller halvår.
 
Jag var in i en dykbutik i Jönköping för att fråga om typ "303spray". De rådde mej till talk för latex eftersom annat kan ge svårlimmade lagningar.
De hänvisade till grannbutiken om man gick igång på glansig latex :-o
 
Det vore spännande om någon vill talka en ärmens mudd regelbundet och silikona andra ärmen regelbundet och göra långtidstest för att se vilket som verkar fungera bäst.

/Patrik, som nog fortsätter med talk och i nödfall barnpuder till latexmuddarna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.