Lars Monsens senaste äventyr

Här i Norge har vi för närvarande glädjen att kunna se den norske äventyraren Lars Monsen och i denna programserie befinner han sig på Nordkalotten. Som jag förstått filmar han själv när han vandrar omkring tillsammans med sin hund.

http://www.nrk.no/monsen/

/Håkan
 
Är väl lite mer än bara en hund och vandring, massa turer med skidor, kanot, hundspann och som du sa till fots norr om polarcirkeln i Sverige, Finland och Norge.

Det går bra att se det som strömmande web-tv även här i Sverige, om man klickar sig vidare på hemsidan.

Rekomenderas, de två första avsnitten var riktigt bra och nu kommer han äntligen till svenska Lappland i midvinterskrud, det blir toppen!
(nya avsnitt tycks läggas ut varje lördag)
 
DVD:n med Nordkalotten-serien ska finns att köpa i Januari. Är den lika bra som På Tur-serien eller Canada på tvers så blir det intressant.
 
Ja han har onekligen gjort ett och annat. Men vad har det med överlevnad och göra undrar då jag?

/mattias


Jo han anser att det är bättre att äta hundfoder än skogens växter. Han ska ha provat at leva på enbart hundfoder en vecka, det funkade visst men han blev visst lie tröttare än normalt.

Har sett hans tidigare serier och gillar dem skarpt, han är nte riktigt som de andra expedetitionsfararna.

Det finns en 8 sidor interjuv med Monsen och hans kompis Trond Strömdal i senaste numret av tidningen Friliftsliv (Norsk tidning).
 
Jag måste nog hålla med att Monsen ÄR överlevnad. Jag kan inte skryta med att ha sett hela serien där han korsar Canada, men det jag sett där han tillsammans med sina hundar, kanot och filmkamera korsar kontinenten imponerar stort.

Som jag förstod via en intervju på morgonnyheterna, var han en alldeles vanlig lärare som hade som dröm att bege sig uti naturen på ett annat sätt än folk flest. Det gjorde han och med målet att kunna leva på detta lyckades han efter ca tio år. Idag lever han som jag uppfattade det på seminarier, böcker och film.
 
Idag lever han som jag uppfattade det på seminarier, böcker och film.[/QUOTE

Helt rätt Nicopia. Monsen är idag helt utan sponsorer. Det är ett medvetet val han gjort och det märks bla i -stora vildmarksboken- där han ratar flera stora friluftsmärken i sina egna testrecensioner (Monsen hårdtestar) på ett sätt vi inte brukar få läsa i normala tester.
 
Det är faktiskt rätt befriande med en fritänkare som då han står utanför sponsorskontrakt kan skriva och gör det vad han anser. Konformiteten har täpp till många näbbar.
//J
 
Har kollat på Monsens "kanada på tvers" och "på tur med..."

Han är en karl, utöver det vanliga...minst sagt. Och man kan konstatera att Kanada är vilt, kallt och jäkligt stort.

Trevliga filmer hursom och min favoritepisod är från femundmarka och mötet med mannen som använder revolver till gäddfisket - världsklass på den killen! :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.