Långvandring i två etapper?

Hej, efter några år med ugerfär 9 dagar långa vandringar börjar jag bli sugen på att vara ute längre. Så i år funderar jag på att kanske vara ute så länge som 20 dagar.

För att våra ryggar inte ska paja helt var jag inne lite på att skicka upp mat med bussgods eller ngt sånt till en plats som vi kommer till efter 10 dagars vandring.

Min plan var att vi skulle starta i antingen Nikaloukta, Abisko eller Riksgränsen (eller ngt i norge) och arbeta oss söderut för att tillslut hamna i Kvikkjokk. På vägen passerar vi Ritsem och det var just dit jag tänkte att man skulle skicka maten (och t-dojan) för den andra halvan av vandringen.

Vad tror ni om det?

Helst hade jag velat gå nordkalottleden hela vägen men eftersom jag måste passera en väg någonstans tänkte jag att Ritsem borde vara den bästa platsen, eller?

Tacksam för förslag och tankar kring turen.

/oskar
 

avslutad210712

Gäst
oskarlin; sa:
Hej, efter några år med ugerfär 9 dagar långa vandringar börjar jag bli sugen på att vara ute längre. Så i år funderar jag på att kanske vara ute så länge som 20 dagar.

För att våra ryggar inte ska paja helt var jag inne lite på att skicka upp mat med bussgods eller ngt sånt till en plats som vi kommer till efter 10 dagars vandring.

Min plan var att vi skulle starta i antingen Nikaloukta, Abisko eller Riksgränsen (eller ngt i norge) och arbeta oss söderut för att tillslut hamna i Kvikkjokk. På vägen passerar vi Ritsem och det var just dit jag tänkte att man skulle skicka maten (och t-dojan) för den andra halvan av vandringen.

Vad tror ni om det?

Helst hade jag velat gå nordkalottleden hela vägen men eftersom jag måste passera en väg någonstans tänkte jag att Ritsem borde vara den bästa platsen, eller?

Tacksam för förslag och tankar kring turen.

/oskar

När det gäller turen tycker jag inget för den kändes lite odefinierad "Min plan var att vi skulle starta i antingen Nikaloukta, Abisko eller Riksgränsen (eller ngt i norge) " *L*,

Kan nämna att vi för två somrar sedan gick Katterjokk-Hoiganvaggi-Mårmapasset-Vistas-Nallo-Unna Räita stugan-Sälka-Dalen upp mot Hukejaure där vi vek av efter ungefär halva dalen-Sitasjaure-Ritsem. Sedan var tanken att min kusin och hans tjej skulle ansluta i Ritsem och vi skulle fortsätta efter Padjelantaleden men pga hundförbudet uteslöt vi det. Dätremot hade vi skickat upp maten för resten av turen till Ritsem och fyllde på ryggsäckarna där vilket jag tycker är en alldeles utmärkt ide.
 
I och med att jag inte spanat in kartorna ordentligt ännu, har jag inte beslutat var vi ska börja så det var lite därför jag skrev inlägget här. Tex hur många dagar skulle det ta att gå mellan Abisko och Ritsem? Gärna så långt väster ut som möjligt. Leder är inget nödvändigt, vi kommer gå med tält.


avslutad210712; sa:
När det gäller turen tycker jag inget för den kändes lite odefinierad "Min plan var att vi skulle starta i antingen Nikaloukta, Abisko eller Riksgränsen (eller ngt i norge) " *L*,

Kan nämna att vi för två somrar sedan gick Katterjokk-Hoiganvaggi-Mårmapasset-Vistas-Nallo-Unna Räita stugan-Sälka-Dalen upp mot Hukejaure där vi vek av efter ungefär halva dalen-Sitasjaure-Ritsem. Sedan var tanken att min kusin och hans tjej skulle ansluta i Ritsem och vi skulle fortsätta efter Padjelantaleden men pga hundförbudet uteslöt vi det. Dätremot hade vi skickat upp maten för resten av turen till Ritsem och fyllde på ryggsäckarna där vilket jag tycker är en alldeles utmärkt ide.
 

avslutad210712

Gäst
För oss tog det bra precis 14 dagar men det berodde mest på att vi som sagt stämt träff med min kusin i Ritsem och vi hade själva bestämt ett avresedatum. Dessutom tog vi några extra vilodagar så den tur vi gick går man utan problem eller jäkt på 10 dagar. Går man lite "rakare" och mer på kungsleden går man säkert några dagar snabbare. Så räkna ungefär 7-10 dagar. Kortast tid troligen från Nikkaluokta och längst från Riksgränsen/Katterjokk.

Har själv funderat på att gå lite längre västerut än Kungsleden. Dock ser fjällen efter Alesjaure (från Abisko räknat) inte så roliga ut ur vandrar-synpunkt (på kartan i alla fall). Däremot verkar det hyfsat ut att "gå in" från kungsleden strax före Tjäktja-stugan eller direkt efter Tjäktja-passet. Får se om det blir till sensommaren för första turen har jag mer eller mindre spikat till Arjeplogs-fjällen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.