Låkta-Guoblavaggi-Kårsa-Latnjavagge-Abisko

Jag vandrar med min sexåring och har sen länge planerat en tur enligt rubriken, med start om ca 1 vecka. Men börjar vackla lite pga väder/snöläge.

Är det någon som varit uppe i området eller har andra erfarenheter?

Funderar lite på om en tur i nissunvaggi/ballinvaggi kan vara ett alternativ...
 
Ingen aning gällande snöläge. Hoppas att du lyckas genomföra det du planerat. Din 6-åring måste gilla att klättra! Men 6-åringar har förvånat förr. Det vore kul med en kort rapport efter vandringens slut.

Håller tummarna gör HåkanF

PS Kom just på att det finns web-kamera i Abisko. Titta här. Det ser inte så farligt ut.
http://www.abisko.nu/webbkamera/webbkamera.asp
 
Jag vandrar med min sexåring och har sen länge planerat en tur enligt rubriken, med start om ca 1 vecka. Men börjar vackla lite pga väder/snöläge.

Är det någon som varit uppe i området eller har andra erfarenheter?

Funderar lite på om en tur i nissunvaggi/ballinvaggi kan vara ett alternativ...

Det är en väldigt tuff tur för en sexåring, oavsett snöläge. Rejäla höjdskillnader och väldigt stenigt i Guoblavaggi. Men ni har kanske varit ute tillsammans i liknande terräng så att du vet vad ni ger er in på. Nissunvaggi har jag ingen erfarenhet av, men Balllinvaggi är i alla fall mycket snällare.
 

avslutad210712

Gäst
Vi var uppe för två år sedan och gick Kårsavagge-dalen som är ovanför Guoblavagge-Latnjavagg-Kårsavagge på en dagstur. Vi gick i mitten på juli och Guoblavagge var helt snötäckt så långt vi kunde se. Latnavaggi var rejält blöt hela vägen. Vet inte hur många dagar du har räknat med att gå men det känns onekligen som en tuff tur för en sexåring. Väldigt många höjdmetrar både uppför och nerför och rejält brant både där Latnavagge och Guoblavagge går ner i Kårsavagge.

[Ändrat]

Härifrån och framåt finns en del foton

http://album.baskeri.net/Fjäll/20070713/default15.htm
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.